Hobbelend naar het palmenstrand - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Hobbelend naar het palmenstrand - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Hobbelend naar het palmenstrand

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

26 September 2013 | Ghana, Cape Coast

Ik lig op mijn buik op een tweepersoons bed in een ronde hut met rieten dak. Ik kijk over de rand van mijn laptop en zie door de deuropening palmbomen met kokosnoten en de prachtig blauwe oceaan. Als ik zou opstaan en 15 stappen zou zetten (ik ga zo de stappen natellen) zou ik met mijn voeten in het water staan. Rachel en ik zijn in Cape Coast gearriveerd.

Gisteren was onze laatste dag met het RODAM team in Kumasi. Na het weekend hebben we slechts twee dagen met ze kunnen doorbrengen, omdat maandag een nationale feestdag was. Zaterdag was namelijk de geboortedag van Kwame Nkruma; de eerste president van Ghana na de onafhankelijkheid. Ghanezen willen deze kans op een vrije dag niet missen en daarom wordt de feestdag over het weekend heen getild naar de maandag. We hadden erg weinig aan deze extra vrije dag. Het heeft bijna de hele dag geregend. En als het in Ghana regent, ligt alles plat. Maar daar moet bij gezegd worden dat regen In Ghana niet hetzelfde is als regen in Nederland. Regen hier komt in grote hoeveelheden tegelijk en gaat vaak gepaard met donder en bliksem. De stroom valt telkens uit en doordat de meeste gebouwen geen sluitende ramen hebben, klinkt het geruis van water zo hard dat je elkaar nauwelijks nog kunt verstaan.
Het grootste deel van de maandag hebben we daardoor in het guesthouse doorgebracht , vloekend op het niet werkende internet. Aan het eind van de middag leek het op te klaren en zijn we naar het zwembad op de campus gegaan. Toen ik op het punt stond in het water te springen, kwam er een jongen aanrennen “Pas op! Dat is het diepe deel!”. De meeste Ghanezen kunnen niet zwemmen. Misschien geldt dat zelfs voor Afrikanen in het algemeen. Rachel kan ook niet zwemmen en heeft zich dus vooral vermaakt in het ondiepe deel door vooral niet te ver van de rand af te wijken. De jongen die me waarschuwde was een professionele zwemmer. Na zijn waarschuwing zei ik dat ik kon zwemmen en sprong het water in. Hij nam vervolgens aan dat ik net als hem een professionele zwemmer was. Hij en zijn ploeggenoten vonden me fascinerend, want waarom zou iemand ‘voor de lol’ zwemmen? Erg veel baantjes heb ik niet kunnen trekken, want de jongens bleven om me heen zwemmen en vragen stellen.

De laatste twee dagen met het RODAM team waren leerzaam en leuk. Ik heb de laatste kwaliteitscontroles kunnen afronden en elk onderdeel van de data verzameling kunnen observeren. Ik ga het team in Kumasi missen. Het was een geweldige ervaring en ik hoop dat ik het team in de toekomst nog een keer kan ontmoeten. Nadat we gisteren klaar waren op locatie heeft het hele team ons met de RODAM jeep naar een hotel in het centrum van Kumasi gebracht. Tot in de kamer kwamen ze mee, al zeulend met onze bagage.

Rachel en ik hadden een overnachting in Kumasi centrum geboekt omdat we verwachtten dat het niet meer zou lukken diezelfde middag een bus naar Cape Coast te nemen. We waren erg blij met ons besluit, want toen we bij het busstation aankwamen zei de vrouw aan de balie “geen bus naar Cape Coast”. Ze kon ons niet vertellen wanneer de volgende bus naar Cape Coast zou vertrekken. Compleet verward en met alleen een telefoonnummer op een briefje liepen we het busstation weer uit. “Hoe kan ze hier nou werken en niet weten wanneer de bussen rijden?”. Deze ochtend vonden we het antwoord. Na een zinloze poging het telefoonnummer te bellen liepen we vroeg in de ochtend weer naar het busstation. Een andere dame aan de balie zei dat dat ook zij geen idee had wanneer de bus zou rijden, maar ze voegde er gelukkig de reden aan toe: de bussen staken! We hadden het eigenlijk kunnen raden. Toen we in Accra waren staakten de taxi chauffeurs, over het hele land staakt het onderwijzend personeel en in Kumasi staken de ziekenhuismedewerkers. We konden het in ieder geval wel vergeten om met die busmaatschappij in Cape Coast te komen. We vroegen aan mensen op straat naar de andere busmaatschappij waar ik over gelezen had ‘Metro Mass’. Vol vertrouwen volgden we een vrouw die zei op weg te zijn naar MetroMass en kwamen uit bij een tro-tro (mini-busjes) “station”. We werden er gigantisch afgezet (ze noemden een relatief ontzettend hoge prijs voor een kaartje) en er werd bij gezegd dat het toevallig de laatste twee kaartjes waren. Gelukkig hadden we onze bagage nog niet bij ons daardoor een goed excuus om niet direct op het aanbod te hoeven ingaan. Terug in het hotel hebben we onze bagage gepakt en een taxi genomen naar ‘Metro Mass’. De taxi reed een heel andere kant op dan naar de zogenaamde “MetroMass busstation” waar de vrouw ons heen had gebracht! We kwamen na een kwartier rijden aan bij het échte MetroMass busstation.

Ik geloof dat we het busstation vijf keer op en neer zijn gelopen voordat we de juiste bus hadden gevonden inclusief de bijbehorende persoon die kaartjes verkocht. Kaartjesverkopers zitten hier namelijk niet aan een balie. Ze zitten tussen de reizigers in met een pen en papier op schoot. De bus naar Cape Coast bleek net vol te zitten en we zouden moeten wachten op de volgende. De bus naar Takoradi was echter al half vol. Cape Coast ligt op de route naar Takoradi. Na een ietwat verwarrend overleg met de kaartverkoopster mochten we de bus in. Gelukkig was er een reiziger zo vriendelijk om ons te helpen met wanneer we eruit moesten voor Cape Coast (denk maar niet dat hier bushalten zijn). Rachel en ik zaten opgepropt helemaal achterin de bus met onze bagage tussen onze benen geklemd. De reis begon met een uitgebreid gebed. Iemand die de bus had gezien, had beseft hoe hard we dat gebed nodig hadden. De tweede persoon links van mij had een peuter op haar schoot die me constant met grote ogen zat aan te staren. Ongeveer elke 10 minuten reden we over een drempel waardoor iedereen de lucht in vloog en de bagage door de hele bus schoof. Toen we een half uur op weg waren stond er een man op die begon te preken in het Twi. De enige woorden die ik heb opgevangen zijn: diabetes, astma, cholesterol, malaria en nog een hele reeks ziekten. Hij verkocht potjes met smeerseltjes en poeders in zakjes. Ik was verbijsterd dat bijna de hele bus wel iets van hem kocht. Dat laat maar weer zien hoe belangrijk Ghanezen hun gezondheid vinden en hoe veel verbetering er valt te halen.

Zoals beloofd stopte de bus voor ons toen hij langs Cape Coast reed. De deuren gingen open, inclusief bagage werden we naar buiten gewerkt, de deuren gingen dicht en de bus reed verder. Gelukkig stonden er taxi’s die ons maar al te graag naar ons hotel wilden brengen. De taxi was in zo mogelijk nog slechtere staat dan de bus, maar we zijn uiteindelijk goed aangekomen bij het Oasis Beach Resort. Het resort bestaat uit hutjes met rieten daken direct aan de oceaan. Het uitzicht is als een ansichtkaart; adembenemend mooi.

Groetjes, Karlijn

  • 26 September 2013 - 21:32

    Erik:

    Hi Karlijn
    Wat een leuk verslag. Die busreizen ... Ja. Op t moment is t niet altijd even leuk maar... Ze blijven je wel bij! Wat een mooi plekje hebben jullie gevonden in cape coast! Moeilijk om weer verder te gaan lijkt me. Ik denk regelmatig aan je terwijl ik van achter mijn computer op t amc met de organisatie van het Rodam onderzoek bezig ben. Wat een wereld van verschil en wat knap dat ze het daar met de relatief beperkte middelen zo goed doen hè...?! Als je terug bent zullen we alles nog eens doornemen. Voor nu veel reisgenot! Pas goed op jullie zelf. Ook hartelijke groeten aan Rachel. Erik

  • 27 September 2013 - 09:17

    Ruud B:

    Hallo Karlijn,

    Leuk om te lezen! Kan me die reis naar Cape coast ook nog wel herinneren. Veel drempels en langer dan je verwacht! Metro mass bussen zijn niet veel soeps maar wel directe vervoer naar cape coast. Wanneer je overigens met de tro-tro reist, altijd eerst even bij Ghanese reizigers informeren wat bepaalde bestemmingen kosten. Ghanezen weten dit over het algemeen vrij goed en zijn onafhankelijk tov. het tro-tro personeel. Zelfde methode paste ik trouwens ook toe bij taxi's. Zo heb ik samen met Greetje ooit eens 5 cedi betaald voor een reis(voor 2 pers.) waar ik andere toeristen 25 cedi pp heb zien betalen.

    Als je in Cape coast bent, is het overigens niet zo ver naar Elmina, daar heb je ook een fort staan, en die vond ik mooier dan die in cape coast! Geen idee of je nog van plan bent om canopy walk te doen, maar dat is niet zo ver van Cape coast vandaan (30min-uur).

    Veel plezier nog in Ghana!

    gr Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: