Gefeliciteerd! Je hebt het overleefd! - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Gefeliciteerd! Je hebt het overleefd! - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Gefeliciteerd! Je hebt het overleefd!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 September 2013 | Ghana, Cape Coast

Cape Coast is de plaats in Ghana om over het slavernij verleden te leren. Miljoenen slaven zijn via de forten in Cape Coast en Elmina naar Amerika en de Cariben vervoerd. Zo ook waarschijnlijk Rachel’s voorouders. Al heeft ze geen idee waar ze precies vandaag komen. Ghana? Nigeria? Iedereen die we ontmoeten lijkt, aan de hand van Rachel’s gelaatstrekken of lichaamsbouw, een eigen idee over hebben over de afkomst van Rachel’s voorouders.

Rachel en ik hebben beide forten bezocht; het fort in Cape Coast voornamelijk bezet door de Britten, en het fort in Elimina gebouwd door de Portugezen, maar jaren bezet door de Nederlanders. Beide forten waren de moeite waard om te bezoeken, maar het fort in Elmina was beter bewaard gebleven. Gidsen vertelden ons uitgebreid over de geschiedenis. We daalden af in de vele kerkers waar slaven vaak maanden gevangen werden gehouden. De gouverneurs’ vertrekken daarentegen waren ruim en licht; een keizer waardig. We liepen door de ‘door of no return’ waardoor slaven die de kerkers overleefd hadden geketend naar de schepen werden gedwongen. Ze zouden hun families en land nooit meer terug zien en de rest van hun leven gedwongen arbeid moeten verrichten op plantages. De bezoekers aan de forten waren voornamelijk Ghanezen van wie een groot deel in zwarte klederdracht. Ik neem aan dat ze dit droegen uit respect voor hun voorouders.

Een heel andere dagtrip was ons bezoek aan het Kakum National Park. In West Afrika ligt een uniek natuurgebied bestaande uit tropisch regenwoud genaamd Guinea-Congolese ecoregio. Kakum national park is een van de weinig beschermde stukken van dit regenwoud. Veel is verwoest door landbouw zoals de cacaoteelt of er zijn stropers actief. In 1995 hebben Canadezen in samenwerking met Ghanezen een Canopy Walk gebouwd in het park. Canopy betekent bladerdek. De Canopy Walk bestaat uit touwen bruggen tussen de boomtoppen en bevindt zich op zo’n 40 meter boven de grond. Het RODAM team en andere Ghanezen hebben ons uitgebreid verteld hoe ontzettend eng deze Canopy Walk is! Ze spraken over huilen, gillen en bidden dat je de overkant redt. Eerlijk gezegd, kan ik het niet eens spannend noemen. Het was echter wel een mooie wandeling met een prachtig uitzicht. Aansluitend nam de gids ons mee voor een natuurwandeling. Ze liet ons medicinale planten zien en vertelde over hun gebruik. We bereikten de uitgang ongeschonden en werden gefeliciteerd “congratulations, you survived the Canopy Walk!”.

Op de route tussen Kakum national park en Cape Coast ligt een hotel en restaurant genaamd Hans Cottage. Dit hotel is bijna net zo bekend als het Kakum park door alle… krokodillen! We betaalden 5 Cedi, zodat een vrouw met een lange stok de krokodillen kip kon voeren. Ze lokte de krokodillen zowaar uit het water! Met hun grote kaken en gigantische tanden hapten ze naar de kip op nog geen 2 meter afstand van waar wij stonden. Het aanbod om een krokodil te aaien heb ik afgeslagen. Ik wil mijn handen graag houden.

We laten Cape Coast achter ons en gaan voor een aantal dagen terug naar Accra. In onze eerste week in Accra hebben we weinig tijd gehad voor bezichtigingen. Daarnaast willen we een aantal dagtripjes maken vanuit Accra. Op naar de zusterstad van Amsterdam!

Groetjes, Karlijn

• 30 September 2013 - 18:25

Marit:

Hey Karlijn,

jij krijgt nog eens levens/cultuuropsnuif-ervaring mee tijdens je PhD! klinkt echt super leuk.

enjoy :)
    Marit

• 30 September 2013 - 20:44

Hans Meeks:

Hoi Karlijn,
    Wat een interessante en spannende belevenissen!
    Ik wist niet dat ik een hotel en restaurant heb in Cape Coast. Moet ik toch ook eens komen kijken!
    Nog veel plezier de komende week in Accra.
    Liefs van papa

• 02 Oktober 2013 - 09:34

Erik:

Hoi Karlijn en Rachel
    Gelukkig hebben jullie het overleefd!!
    Veel plezier in Accra.. Vergeet niet even Krokobite Beach aan te doen (.. nabij Accra) Mocht je er nog aan toe komen, Hartelijke groet aan en Drumles van Abass; hij heeft voor mij persoonlijk een Djembé gemaakt toen ik daar was. Groetjes Erik