Boil it, cook it, peel it or forget it - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Boil it, cook it, peel it or forget it - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Boil it, cook it, peel it or forget it

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

01 Maart 2014 | Kameroen, Yaoundé

Als je naar Afrika reist leer je al snel het regeltje: “Boil it, cook it, peel it or forget it”. Voedselvergiftiging en reizigersdiarree komen voor mij de velen Westerse reizigers. Echter, ik verwachtte niet dat eten uit een Hilton hotel me hetzelfde resultaat zou opleveren. Sinds gisterenochtend heb ik ‘indigestie’ zoals ze het hier zo mooi noemen (overgeven, koorts etc.).

De nacht van woensdag op donderdag voelde ik me al niet zo goed, maar toen ik bij het ontbijt zat, merkte ik pas dat mijn lichaam protesteerde. Voor vertrek naar het congres ging ik terug naar de hotelkamer en moest ik voor het eerst overgeven. Donderdag was een belangrijke congres dag; verschillende lezingen over genetica en de presentatie van het RODAM project door Charles. Ik hoopte daarom dat hij bij één keer overgeven bleef en ben gewoon naar het congres gegaan. Toen ik een half uur daar was, bedacht ik me. Ik voelde me beroerd en keek niet uit naar overgeven in de smerige toiletten van het congrescentrum. Gelukkig was een shuttle chauffeur zo aardig om me terug te brengen naar het hotel. Toen ik Charles een paar uur later in een smsje liet weten hoe het met me ging, schrok hij en ging direct naar Jean-Claude; de hoogste “bigwig” binnen het congres. De organisatie van dit congres is behoorlijk waardeloos zoals ik in mijn vorige bericht beschreef, maar toen Jean-Claude hoorde dat ik ziek was, werd alles in een keer ongelofelijk efficiënt. Een half uur na mijn smsje stonden Charles, een vrouwelijke arts en een tolk voor mijn hotelkamer deur. De dokter heeft me onderzocht, terwijl de tolk vertaalde, en de diagnose was ‘indigestión’. Ik kreeg 3 soorten medicijnen en moest rusten. Na nog een aantal uur slapen, en de medicijnen die langzaam begonnen te werken, voelde ik me iets beter.

Het was ondertussen al avond en Charles was terug van het congres. Ik besloot naar de gala avond te gaan. Ik moest immers toch eens iets eten en ik wilde iedereen bedanken die betrokken was geweest bij ‘reddingsactie Karlijn’. Het gala was in de Red Cross Hall, niet ver van het Hilton hotel. De congres gasten die net als ons in het Hilton verbleven, stonden prachtig gekleed voor de ingang te wachten op de shuttle. De kleding was heel gevarieerd, sommige in casual kleren (zoals pimp André), anderen in prachtige klassieke gala jurken of traditionele Afrikaanse kleding. Er was live muziek en de ronde tafels waren gedekt voor 10 personen. We kregen drankjes en snackjes aangeboden voor aanvang van het diner. Ik begon het ondertussen behoorlijk warm te krijgen en weer misselijk te worden. Cecilia, werkzaam op RODAM voeding Berlijn, stelde voor om buiten een frisse neus te halen, aangezien het behoorlijk warm was binnen. Ik heb de uitgang echter niet gehaald. Toen we langs de toiletten kwamen, ben ik er naar binnen gerend en heb overgegeven. Charles en Celia zijn met me terug gegaan naar het Hilton.

Ondanks dat ik de hele dag al had geslapen, viel ik ’s avonds weer direct in slaap. Vrijdagochtend werd ik wakker met een heel welkom gevoel; ik had honger. Bij het ontbijt heb ik voor het eerst weer wat gegeten en gelukkig is het in mijn maag gebleven. Charles en ik zijn naar het congrescentrum gegaan om gedag te zeggen tegen een aantal personen en om de sluitingsceremonie bij te wonen. Het was een goede speech met als leukste boodschap “I hope you are now pregnant with knowledge”. Jean-Claude benadrukte het belang van onderzoek in Afrika en de erkenning ervan. Ik baalde enorm dat ik de voorgaande dag had gemist, maar ben blij met wat ik wel opgepikt hebt.

Na een erg entertainende barbecue-avond met lekker eten en een terugkerende eetlust, voelde ik me vanochtend weer als vanouds. Samen met 3 onderzoekers van Denemarken gingen Charles en ik naar een apen reservaat; Mefou Park. Mefou Park is in afstand niet ver van Yaoundé, maar door het mega chaotische verkeer kan alles lang duren. Afzettingen van de weg voor een tripje van de president hielp ook niet mee. Het leger controleerde velen voertuigen en op de daken lagen sluipschutters. Gelukkig hadden we een erg entertainende chauffeur. Een van zijn leukste uitspraken was “Football is a religion. What is your church?” en “There are 3 sides to a coin; head, tales and the side. I live on the side”. We kregen een (gekopieerde) cd van hem met Kameroense muziek. We kregen de opdracht het thuis te luisteren en de volgende keer dat we in Kameroen zijn, zal hij ons leren dansen.

Het Mefou park vangt apen-baby’s op achtergelaten door stropers. De hoofdverzorger leidde ons langs de verblijven (groot en groen) van de verschillende soorten apen. Alle apen verblijven slechts tijdelijk in de opvang totdat ze weer uitgezet kunnen worden in het wild. Charles was erg onder de indruk van de zilver rug gorilla. Heel kalm en zelfverzekerd kwam hij naar de draad lopen, ging zitten en at de guave gegooid door de verzorger. De apen waren indrukwekkend, maar ik vond de natuur nog veel fascinerender. We liepen door een tropisch regenwoud dat je (zo verwacht ik) alleen in centraal Afrika kunt vinden. Fleurige vlinders vlogen om ons heen en de bomen leken de wolken te raken. Rondom het reservaat woont een lokale gemeenschap. We zagen hun kleien woningen en het plaatselijke schooltje.

De trip naar Mefou park was een mooie afsluiting van ons verblijf in Kameroen. Ik baal gigantisch van het missen van een interessante congres dag maar ik moet het maar naast me neer leggen. Vanavond laat is onze vlucht en morgenochtend zet ik weer voet op Nederlandse bodem. Au revoir Kameroen!

Karlijn

  • 01 Maart 2014 - 19:02

    Wwilma Meeks:

    Hoi Karlijn,
    Jammer dat je ziek geworden bent, maar gelukkig waren er genoeg lieve mensen om je te helpen. De gemiste congresdag is zeker balen, maar ziek worden is overmacht en daar kun je niets tegen doen. Gelukkig ben je daarna weer snel opgeknapt en heb je de slotdag van het congres en de excursie mee kunnen doen. Het is toch een week vol vele ervaringen geweest. De details zullen we nog wel horen. Een goede terugreis naar Nederland en bij thuiskomst maar eerst goed uitslapen! Groeten aan Charles en tot horens/ziens!
    Groetjes van ons,
    Mama

  • 02 Maart 2014 - 08:59

    Anneke:

    Aah nee! Niet ziek worden op de belangrijkste dag!! Balen zeg... gelukkig voelde je je na een dag al weer wat beter en zorgen ze goed voor je! Mefou park klinkt wel erg mooi om een bezoekje te brengen en een goede afsluiter van Kameroen. Goeie reis terug en ik kom snel bij je langs om je avonturen te horen!
    x Anneke

  • 02 Maart 2014 - 09:26

    Leonie:

    Blij te horen da het weer goed met je gaat Karlijn! Ach, dan kun je maar blij zijn dat je toch nog leuke dingen hebt kunnen doen op het eind;) Dat missen, zou ik erger van balen..! Vooral die prachtige beschrijving van het oerwoud maakt me zéér nieuwsgierig naar foto's:D Ik hoop dat die er zijn!! Mijn vakantie is een paar dagen uitgesteld en in plaats daarvan ga ik maar de carnavalsoptocht bekijken, ook leuk! Rust maar even lekker uit na deze week en dan Skypen we snel weer!!!

    Liefs, Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 91208

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: