De sloppenwijk James Town - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu De sloppenwijk James Town - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

De sloppenwijk James Town

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

14 September 2013 | Ghana, Accra

Sloppenwijken zijn overal een confrontatie; dicht op elkaar gepakte hutjes en mensen, nauwelijks sanitaire voorzieningen en dus hygiëne, rioolgeur en broeierige hitte. De arme wijk van Accra genaamd James Town heeft de afgelopen paar dagen de meeste indruk op me gemaakt.

Met een Afrikaans kapsel, zorgvuldig door Rachel ingevlochten, gingen Rachel en ik donderdag te voet op weg naar RIPS; het Regional Institute Population Studies waar Mawuli werkt. We kwamen over de ‘night market’. Een markt op de campus met veel traditioneel Ghanese gerechten en groenten en fruit. Ik weet niet waar de naam vandaag komt, want ’s nachts is er niks. Later op onze route naar RIPS kwamen we langs een vrouwtje die Kenkey verkocht. Kenkey is gefermenteerd maismeel in vijgenbladeren legde ze uit. Ze vond het leuk dat we het niet kenden en ging op zoek naar de bijbehorende saus zodat we konden proeven. We hebben geluncht met twee grote bonken kenkey en wat kip en salade. Groenten zijn geen belangrijk onderdeel van het Ghanese dieet. Het dieet bestaat grotendeels uit deegballen (van maismeel, cassavemeel, yammeel of enig ander soort meel) geserveerd met een grote portie vlees in een olieachtige soep of stoofpot. Mawuli wees me erop dat de groenten in de soep en stoofpot zitten. Ik heb hem maar niet gezegd dat er weinig gezonds van overblijft als je het uren kookt, pureert en liters palmolie aan toevoegt.

Wij kwamen op de afgesproken tijd bij RIPS aan. Dit had Mawuli uiteraard niet verwacht, waardoor het nog een dik uur duurde voordat hij klaar voor ons was. We gingen een stuk over de campus wandelen en heel subtiel bracht hij ter sprake dat Ama geen tijd had om ons die dag te ontmoeten. Dat had je mij prima bij binnenkomst kunnen vertellen, maar hier wordt alles zorgvuldig gebracht. Grace en Mawuli hebben later die dag een groot aantal vragen van Rachel en mij over het kwalitatieve deel van RODAM beantwoord. Het is interessant om te horen hoe ze het aanpakken en wat nog interessanter is; we mogen volgende week mee het veld in!

Ook gisteren mochten we mee het veld in. Niet voor het RODAM project, dat wordt alleen uitgevoerd in Kumasi, maar voor een project van RIPS. RIPS doet uitgebreide interviews en bloeddruk- lengte- en gewicht metingen in een arme wijk van Accra genaamd James Town. We moesten om half 7 in de ochtend bij RIPS zijn, want vanaf daar zou een bus vertrekken naar James Town met interviewers en materiaal. De toch al korte nacht verliep niet zo geweldig. Ik kreeg koorts en ’s ochtends belde Rachel in paniek dat er geen water was. De receptie kon ons aan water helpen door een pomp in te schakelen en ik heb me met behulp van paracetamols naar buiten gesleept. Ziek of niet, een bijzondere ervaring wil ik absoluut niet missen.

We waren iets te laat bij RIPS – wat dus ruim op tijd is in Afrikaanse begrippen – en waren getuigen van het bepakken van het busje. Materieel voor de interviews werd aan alle kanten aan het busje gebonden en met de hoeveelheid passagiers die in het busje gepropt werden was ik verbaasd dat het niet door zijn veren zakte. Hutje mutje op elkaar kwamen we na lange files bij een klein gebouwtje aan in James Town. De chauffeur parkeerde achteruit, maar door de hoeveelheid passagiers, bagage, het slechte zicht of een combinatie daarvan, raakte hij een houten hek. De achterruit versplinterde met een harde klap. Iedereen geschrokken, niemand gewond. Het glas werd opgeruimd en het beloofde een luchtige terugreis te worden.

Verbazend over Afrikaanse inefficiëntie waren Rachel en ik een dik uur later eindelijk met Mawuli’s team op pad in de sloppenwijk James Town. De teams hadden al eerder huizen gemarkeerd – een nummer op de muur gekalkt - waar geïnterviewd zou worden. De steegjes waren muf, bedompt en broeierig heet. Kinderen liepen in vieze lompen, vrouwen hakten vlees in mootjes, roerden met een houten stok in fufu of spleten visjes. Rachel en ik sjokten achter het team aan. Alles werd in de Ghanese taal Twi gedaan en wij verstonden er niks van. Af en toe werd ik door een nieuwsgierig kind of volwassenen in mijn arm of been geknepen. Echter iedere Ghanees is even aardig en ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld.

Na niet al te lange tijd werd de hitte en vieze lucht me te veel. De paracetamol had geholpen, maar ik voelde me nog absoluut niet beter. Mawuli bracht ons naar een soort fort – een kaal betonnen gebouw – waar we konden rusten in de schaduw. De frisse lucht en suiker van koekjes en frisdrank gekocht bij straatverkopers deed goed. Eerder dan de andere interviewers gingen Mawuli, Grace, Tobi, Rachel en ik in een taxi terug naar RIPS. ’s Middags gaf Ama een college dat we wilden bijwonen. Uiteraard waren we te laat, maar gelukkig hebben we wel nog bij de discussie kunnen aanschuiven. Het ging over de positie van Afrika in de wereld met betrekken tot onderzoek en beleid. Erg interessant om het van een Afrikaans gezichtspunt te horen.

Ama nam ons mee uiteten bij een luxe restaurant genaamd The African Regent. Ze kon helaas niet lang blijven, want ze had alweer een bijeenkomst bij te wonen in de avond. Opvallend vind ik de manier waarop PhD student en begeleider hier met elkaar omgaan. Mawuli en de andere PhD studenten stellen zich heel nederig op ten opzichte van Ama, Prof. Aikins voor hen. Ama is heel nuchter en heeft een Westerse instelling. Je merkt dat ze die hiërarchie niet zo nodig vindt, maar Mawuli vertelde dat ondanks Ama hen had gevraagd haar bij de voornaam te noemen, hij dat absoluut nooit zou doen. Eerlijk gezegd denk ik dat het de samenwerking niet bevordert, maar ik snap wel dat het ingebed is in hun cultuur.

We zijn alweer een dag verder en nu is Rachel ook ziek. Mijn koorts is gelukkig weg, maar ik ben nog niet beter. We hebben waarschijnlijk iets verkeerd gegeten. Ik zou absoluut niet kunnen zeggen wát denkende aan alle traditionele gerechten die we tot nu toe geproefd hebben. Laten we maar hopen dat het snel over gaat. Morgen vliegen we naar Kumasi en ik verwacht dat we onze energie hard nodig gaan hebben de komende anderhalve week in het veld.

Groetjes, Karlijn

  • 14 September 2013 - 13:32

    Anneke:

    Jeetje Karlijn! Hopelijk knap je snel weer op! Wel jammer dat je door het ontdekken van het lokale voedsel ziek wordt, dat is juist een van de leukste dingen om daar te proberen! ;) Beterschap! Toch leuk dat je ondanks dat je ziek bent doorgaat met ontdekken van Ghana en meewerkt aan de projecten! Pas goed op jezelf!
    x Anneke

  • 14 September 2013 - 15:30

    Wilma Meeks:

    Hoi Karlijn,
    Je hebt alweer heel wat gezien en meegemaakt. Wel vervelend dat je ziek geworden bent, maar dat zal wel komen van het lokale eten. Hopelijk voel je je snel weer beter. Je hebt genoeg middeltjes meegenomen of diverse kwaaltjes te bestrijden. Kun je wel gebruik maken van schoon, veilig, drinkwater?
    Wat bedoel je ermee, dat je het veld ingaat? Blijf je dan niet op de campus in Kumasi?
    Goede reis morgen naar Kumasi en succes met je werk daar.
    Groetjes en liefs van papa en mama.

  • 14 September 2013 - 18:52

    Adriëtte :

    Heel veel beterschap! De volgende keer ook maar antibiotica mee op reis nemen. Artsen genoeg op het AMC die dat wel willen voorschrijven. Ik geniet van je verhalen. X van Adriëtte

  • 14 September 2013 - 19:51

    Marinka:

    Hey Karlijn, echt vervelend dat jullie ziek geworden zijn. Hopelijk voelen jullie je snel beter! Je hebt al veel indrukken opgedaan zo te lezen:) Veel succes in het veld! xx Marinka

  • 17 September 2013 - 13:51

    Leonie:

    Heeeey Karlijn!

    Ik lees je post nu pas en ik hoop dat je inmiddels weer bent opgeknapt van de koorts! Dat je zo ziek nog een hele lange post voor ons hebt geschreven, is wel heel lief:) Indrukwekkend om te lezen over die sloppenwijken en dat je je toch zo veilig voelde, bijzonder! Hoop dat de rest van het Ghanese eten je beter gaat bekomen!

    Heel veel liefs en beterschap!

    Leonie

    PS Thuis weer op groente-regime, hoor ik;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 1154
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: