Angkor Wat - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

10 Juli 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Deze keer geen berichtje vanuit Thailand, maar vanuit Cambodja!

Gisteren zijn we gelijk vanuit school naar Cambodja vertrokken. We hadden onze spullen 's ochtends al gepakt en meegenomen naar school. P'Deang heeft ons eerst naar het Thaise immigratie bureau gebracht en daarna naar de grens. De grens oversteken was nog best ingewikkeld. We moesten langs heel veel controles, kaartjes invullen en stempels krijgen. Verwarrend allemaal! Zelfs toen we nog bezig waren met de grens oversteken kwamen al verschillende mensen ons taxi-ritten naar Siem Reap aanbieden. Siem Reap is de beroemde toeristenplaats waar de Angkor Wat ligt. Een jongen bood ons een taxi rit naar het hotel aan voor 1000 Baht. Het is 2 uur rijden en we hadden al van P'Deang gehoord dat rond de 25 dollar/ 1000 baht een redelijk prijs is. Dus we besloten het aanbod aan te nemen. (De Cambodjaanse munteenheid is eigenlijk de Riel, maar bij de grens nemen ze ook baht aan. De rest betalen we in Amerikaanse dollars, die hebben ze hier liever om een of andere reden.) De taxi-rit was een beetje verdacht en volgens mij was het geen echte taxi. Toen we net 5 minuten weg waren stopte hij al. De kofferbak ging open en ze sloten flessen aan op de auto, waarvan we niet goed konden zien wat het was. We gokken dat het een illegale manier van tanken was. Tijdens de rit begon het keihard te regenen, de taxi chauffeur zei verschillende keren 'shit' en schudde steeds met zijn linker arm alsof hij kramp had. Ik vond het maar verdacht allemaal... Toen we in Siem Reap aankwamen, wilde hij ons niet verder naar het hostel brengen. Hij zei dat het te ver uit de stad lag. Ik zei dat we hadden afgesproken 1000 baht te betalen om naar het hostel gebracht te worden en dat hij zich daar ook aan moest houden. Toen kwam er een andere jongen bij zitten in de auto. Blijkbaar wist de chauffeur zelf de route niet en hij had hulp nodig. Uiteindelijk kwamen we toch bij het hostel en we hebben gewoon 1000 baht betaald ;)
Onderweg zagen we al heel wat van Cambodja. Wat het meeste opvalt is dat het een heel arm land is. Veel armer dan Thailand. Het is er ook heel vies. De weg waarover we zijn gekomen, is redelijk begaanbaar, maar alle zijwegen zijn hopeloos.

Toen we gisteren in het hostel aankwamen, waren we doodmoe. Het is echt een prachtig hostel! Het personeel is heel vriendelijk. Misschien zelfs een beetje te vriendelijk, ze zijn heel nederig. De kamer is ook prachtig. Airco en een douche met warm water!!! We hebben al 2 weken niet met warm water gedoucht, dus het was echt heerlijk!!

Vandaag zijn we per tuktuk naar de tempels, Angkor, in Siem Reap geweest. Het is echt heel leuk om in een tuktuk te zitten! Wel ook een beetje vreemd, net als een kermis attractie. Ze rijden kriskras door het "normale" verkeer dat hier al heel chaotisch is. De tuktuk chauffeur bleef de hele dag bij ons. Hij bracht ons telkens van de ene naar de andere tempel en wachtte dan weer op ons tot we terug kwamen. Als eerste hebben we de (bekendste) Angkor Wat bezocht. Erg indrukwekkend! De natuur is prachtig en de ruines heel mooi. Helaas hadden we dus geen gids en we hadden ons eerlijk gezegd ook slecht ingelezen... We vroegen ons vaak af waar we nog eigenlijk naar stonden te kijken :p Hierna zijn we naar nog minstens 6 tempels geweest. Allemaal even prachtig, maar na een tijdje gaat het wel vervelen. Het ergste was de hitte. Ik bleef maar zonnebrandcreme smeren, maar volgens mij zweette ik het er gewoon vanaf. Het grootste deel van de dag hebben we met een paraplu gelopen. Niet tegen de regen, maar tegen de zon!
Aan het eind, rond een uur of 4 zijn we naar de Phnom Bakheng berg gegaan om de zonsondergang te zien. We moesten de berg te voet beklimmen, maar het stelde niet veel voor eigenlijk. Door de hitte leek alles veel vermoeiender! Rond half 5 waren we al boven, tegen de tijd dat de zon onder ging was het al half 7. We hebben dus 2 uur moeten wachten bovenop die berg en de zonsondergang viel ook nog eens tegen. Er waren veel te veel wolken.
Hierna was onze lange en vermoeiende dag afgelopen en bracht de tuktuk chauffeur ons terug naar het hotel. Het was een leuke dag en ik ben blij dat we de tempels gezien hebben. De meeste mensen zeggen dat 1 dag veel te kort is en je minstens 3 dagen moet gaan. Dat vind ik toch niet. Ik zou echt niet nog 2 dagen terug willen om nog meer door de brandende zon te lopen en stenen te zien.

We zitten nu in het hotel en hebben hier net avondeten gehad. Een traditioneel Cambodjaans gerecht: Khmer Curry. Lekker!! Morgen moeten we om 12 uur alweer uitchecken. Dus rond 8 uur nemen we een tuktuk naar de markt in Siem Reap. Dat schijnt ook erg leuk te zijn. Voor 12 uur komen we dan weer terug naar het hotel en nemen een taxi naar de grens. Als we terug in Thailand zijn, komt P'Deang ons ophalen en gaan we bij haar avondeten met haar familie.

Groetjes uit Cambodja!

Karlijn

  • 10 Juli 2010 - 15:05

    Mama:

    We zijn blij te horen dat jullie trip naar Cambodja tot nu toe goed gegaan is. Kijk wel uit met taxichauffeurs. Vraag liever in het hostel voor een vertrouwd taxibedrijf, dat jullie kan terugbrengen.
    Nog veel plezier en let op de markt goed op je spullen.
    Liefs van ons allen.

  • 10 Juli 2010 - 17:22

    Milou:

    Oh..jealous! Ik wil ook naar Angkor Wat. Heb je geen foto's gemaakt van daar?
    Vind het wel leuk om te lezen dat het nog steeds goed met je gaat daar. Wanneer kom je eigenlijk terug?
    Dikke kus!

  • 10 Juli 2010 - 17:52

    Lirije:

    Hey!

    Ik vind het echt leuk om jou verhalen te lezen, en ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Ik ben druk bezig met mn scriptie af te ronden en ben veel aan het werk. Lekker boring:P Het is hier echt heel warm, iets te warm voor mij. Vooral in t bejaardenhuis is het niet te harden.. Maar goed ik ga maar eens aan mn scriptie (wil hem vanavond mailen) en ik laat je wel weten wat ik ervoor gekregen heb;)!

    Xx

  • 11 Juli 2010 - 00:27

    Karlijn Meeks:

    Voor de terugweg vragen we inderdaad voor een taxi van het hostel. We gaan zometeen naar de markt. Hopelijk hebben ze leuke souveniers :p

    We hebben suuuper veel foto's gemaakt van de Angkor Wat, maar ik heb mijn kabeltje niet bij me... Ik zal kijken of ik morgen tijd heb om op school foto's en hopelijk ook filmpjes te uploaden. We zijn vandaag precies 2 weken hier, dus nog 3,5 week te gaan. 5 augustus komen we terug. De tijd gaat zo snel!

    Succes met je scriptie Lirije! Je krijgt vast een goed cijfer ;)

  • 11 Juli 2010 - 14:45

    Leonie:

    Hey Karlijn!

    Kort berichtje vanuit een HETE kamer in Valkenburg;) Leuk om te lezen dat Cambodja goed gaat, wat een gedoe inderdaad, maar ja, het is wel weer een mooie kans om te sightsee-en:P Ben heel benieuwd naar de foto's!!
    Heb vrijdag goedkeuring voor mijn scriptie gekregen!!:D Het ging onverwacht snel allemaal (zou eerst nog dingetjes moeten aanpassen, maar het bleek in één keer goed te zijn?!). Nu ben ik dus n week eerder klaar dan gepland! Nog een weekje bij KLV werken en dan heb ik ook lekker vakantie!

    Tot hoors!:)

  • 14 Juli 2010 - 15:18

    Dennis:

    Hey!

    Angkor Wat lijkt mij echt mooi. Maar in de Cambodjaanse hitte zal een hotelkamer met airco vast nog mooier zijn. ^_^

    Veel plezier verder nog!
    Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: