De voorzitter van het bestuur van directeuren - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu De voorzitter van het bestuur van directeuren - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

De voorzitter van het bestuur van directeuren

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

29 Augustus 2014 | Oeganda, Mbale

Het is gelukt! Ik heb een ondervoeding-screening kunnen doen bij Mugiti farm! Samen met 2 andere vrijwilligers en Sam hebben we maar liefst 67 kinderen jonger dan 5 jaar gemeten in een paar uur tijd. Vijfentwintig procent van de kinderen is chronisch ondervoed (te klein voor de leeftijd), 3 procent acuut ondervoed (te mager), en 54 procent heeft oedeem.

Vooral dat hoge aantal kinderen met oedeem – de dikke kinderbuikjes van tv – verbaasde me. Oedeem wordt onder andere veroorzaakt door een disbalans tussen sodium (zout) en kalium en magnesium. Ik vermoed dat deze kinderen veel te veel zout eten krijgen en weinig groente en fruit. Het meeste eten dat Sam ons voorzet smaakt ontzettend zout. Het gekke is echter dat ik de kinderen nog geen enkele keer heb zien eten. Als wij eten, mogen zij niet in de buurt komen en op een afstandje staan kijken. Alleen de allerkleinsten hangen aan de borst. Komende dinsdag heb ik een afspraak met de lokale ‘health officer’ (zelfbenoemd of niet, weet ik niet) en kan ik wellicht wat meer info inwinnen en samen een plannetje opstellen. Sowieso ga ik dinsdag praten met de ouders van de kinderen die ernstig ondervoed zijn. Het is maar een kleinschalige actie, maar ik hoop dat ze er alleen al bewust van worden dat gezonde voeding heel belangrijk is voor kinderen en niet alleen maagvulling.

Het lot van verschillende kinderen hier is sowieso vrij triest. Een van de jonge vrouwen bij Mugiti vertelde me vanmiddag tussen neus en lippen door dat vanmiddag een jonger zusje van haar overleden was. Twee van haar andere zussen waren het meisje aan het begraven die middag. Vanochtend waren we getuigen van een jongetje die spelend op straat geraakt werd door een boda-boda. Hij had een gigantisch gezwel op zijn hoofd en was bewusteloos. Ze hebben hem met gierende banden op een andere boda-boda naar het ziekenhuis gebracht. Ik weet echter hoe het in publieke ziekenhuizen in Afrika aan toe gaat en dat geeft mij niet veel hoop voor zijn situatie. Enkele minuten na het ongeluk kwam de vader met het jongetje aanscheuren op een andere boda-boda op de plek van het ongeluk. Iedereen zei “he’s going to kill him!”. Het schijnt hier niet ongebruikelijk te zijn direct wraak te nemen op een ‘misdadiger’. Ze steken boda-boda dieven in brand en ik heb zelfs een verhaal gehoord over een vermoorde zakkenroller.

Naast spanning en sensatie zijn er gelukkig ook leuke en goede dingen gebeurd. Met z’n 4en hebben we samen gelegd voor een ploeg voor Mugiti farm. Een ploeg, zo’n super ouderwets ijzeren geval met 2 ossen ervoor. De ossen moet Sam huren, die zijn te duur om te kopen, maar ze waren zo blij met de dure (20 euro pp) ploeg dat ze het hele hoofdkwartier met bloemen hadden versierd. Er moesten foto’s worden gemaakt bij de ploeg en we werden uitvoerig bedankt door het “bestuur van directeuren” (6 bejaarde Ugandese mannen). Datzelfde bestuur bedankt ons voor elke activiteit die we ondernemen, zoals ze jam leren maken en een voetbalwedstrijd spelen met de kinderen. Ik ben helaas een aantal functietitels van de meeste bestuursleden vergeten, maar de leukste waren “chairman of poultry” (voorzitter van het gevogelte) en “opinion leader” (baas van meningen).

Mugiti farm produceert heel wat fruit, maar ze hebben geen mogelijkheid om het op te slaan. Daardoor gaat ieder jaar twee-derde van al het fruit verloren. Ze verbouwen ook suikerriet, waar ze zelf suiker van maken. Door ze jam te leren maken, hopen we dat ze niet zoveel fruit hoeven weg te gooien. Aan jampotten komen is hier echter niet gemakkelijk. Het zou geweldig zijn als ze een potten-inzamel-actie konden starten. Dan kunnen ze én potten voor jam inzamelen én een kleine bijdrage leveren aan het reduceren van de gigantische hoeveelheden afval overal.

Muzungu (blanke) tegen Uganda was de voetbalwedstrijd van de middag. De eerste wedstrijd werd met penalty’s gewonnen door de Ugandezen en de 2e wedstrijd werd gewonnen door de Muzungu’s. Een groot deel van de 567 families was uitgelopen naar een veld naast de basisschool om deze wedstrijd van het jaar te bekijken. Kinderen, moeders, jongeren, het hele bestuur en velen anderen. Een paar dunne boompjes werden omgehakt en met een spade in de grond gezet als doelpalen (1 doel was groter dan het ander). Team Uganda speelde op blote voeten of slippers. De scheidsrechter droeg alleen een slipper aan zijn linkervoet. Elke keer als een Muzungu de bal raakte, moesten alle toeschouwers lachen. Die 2 wedstrijdjes van 10 minuten waren dolle pret.

Vanavond ga ik voor het eerst stappen in Mbale! Morgen zijn 3 Italiaanse vrijwilligers en ik uitgenodigd door een vriend/collega van Freddie om zijn geboortedorp te bezoeken. Zondag hoop ik de hier bekende Sipi watervallen te bezoeken. Maandag neemt een lokale jongen me mee om zijn werk als koffie exporteur te laten zien. En met ook al een idee voor de invulling van de dagen erna, gaat mijn tijd in Mbale heel hard! Ik geniet er nog even met volle teugen van.

Karlijn

  • 29 Augustus 2014 - 21:49

    Wilma Meeks:

    Hoi Karlijn,
    Wat goed dat je dat onderzoekje naar ondervoeding hebt kunnen doen. En wat een uitkomsten! Hopelijk lukt het een goed plan op te zetten voor deze kinderen en dat de ouders ook begrijpen hoe belangrijk het is dat ze verandering in hun voedingsgewoonten moeten doorvoeren. Als dat lukt, heb je al heel wat bereikt. Succes ermee!
    Geweldig, die voetbalwedstrijd. Lijkt me echt hilarisch om te zien.
    Veel plezier met uitgaan en je bezoek aan de watervallen.
    Groetjes, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 91075

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: