Voedselzekerheid in Uganda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Voedselzekerheid in Uganda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Voedselzekerheid in Uganda

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

08 Augustus 2014 | Nederland, Amsterdam


Dit is de 6e grote reis waarvan ik verslag doe via deze website! Mijn voorgaande reizen waren werken in een kindertehuis in Zuid-Afrika, les geven in Thailand, stage lopen in Namibië, data verzamelen in Ghana en een congres bezoeken in Kameroen. Dit maal ga ik vrijwilligerswerk doen in… Uganda! Verveel ik me tijdens mij PhD? Absoluut niet! Denk ik verschil te kunnen maken in 3 weken? Nee hoor. Staat het goed op mijn CV? Ja, vast wel. Maar bovenal, vrijwilligerswerk doen in het buitenland is ontzettend leuk!!

Zoals de titel van dit verslag al verraadt, houdt het vrijwilligerswerk dat ik ga doen verband met voedselzekerheid. Wat is voedselzekerheid? Simpel gezegd is voedselzekerheid de beschikking hebben over voldoende voedsel en voeding. Voedsel en voeding (food en nutrition in het Engels) is toch hetzelfde? Nee hoor, je kunt meer dan genoeg voedsel tot je beschikking hebben, maar gebreken in je voeding. Voedsel is de hoeveelheid eten en voeding is de voedingswaarde van dat eten. Zo kun je voldoende calorieën binnen krijgen, maar een tekort hebben aan eiwitten of vitaminen. Dat laatste is vaak een groter probleem. Gemiddeld is er in Afrika voldoende voedsel beschikbaar per persoon, ongeveer 2200 kcal per dag (in vergelijking met 3490 in Nederland). 2200 kcal is gemiddeld voldoende, maar gemiddeld betekent ook dat een groot deel van de bevolking minder tot beschikking heeft. Naast de hoeveelheid beschikbaar voedsel zijn toegang tot voedsel (betaalbaarheid) en het gebruik ervan (bereiding, hygiëne) belangrijk voor voedsel- en voedingszekerheid. Honger en ondervoeding komen in Afrika op grote schaal voor doordat velen voedzaam eten niet kunnen betalen en niet beschikken over de kennis en middelen om gezond en hygiënisch te koken. De cijfers in Uganda liegen er niet om: 22% van de bevolking kan dagelijks niet genoeg kcal aan voedsel eten, en 33% van de kinderen jonger dan vijf is chronisch ondervoed.

Wat ik precies ga doen met voedselzekerheid in Uganda is voor mij vooralsnog een raadsel. Via een vriendin ben ik in contact gekomen met Freddie. Freddie is Ugandees en werkt in Mbale, Oost-Uganda, samen met boeren aan voedselzekerheid. Als vrijwilliger mag ik meekijken met wat hij doet, en links en rechts wat helpen. Ik ben erg benieuwd hoe voedselzekerheid verbeteren in de praktijk in zijn werk gaat. Ik vind voedselzekerheid een interessant onderwerp. Het staat nauw in verband met ondervoeding waar ik zoveel mee gedaan heb tijdens mijn studie. Ik weet echter maar weinig vanaf de voedselproductie kant van het probleem. Ik hoop in Uganda er meer over te leren.

Naast boeren bezoeken, biedt Freddie andere mogelijkheden voor vrijwilligerswerk aan. Hij heeft contacten met een lokale basisschool en kindertehuis waar ze altijd een paar extra handen hulp kunnen gebruiken. Ik vind les geven ontzettend leuk, dus ik probeer alvast een aantal lesonderwerpen te verzinnen. Hebben jullie nog ideeën?

Freddie heeft gevraagd of ik spullen wil inzamelen bij vrienden en familie voor de boeren, en voor de kinderen op school en in het kindertehuis. Zaden verzamelen voor de boeren gaat me niet zo goed af, maar kinderkleding en speelgoed heb ik al meer aangeboden gekregen dan ik mee kan nemen, dankzij mijn geweldige collega’s in het AMC! Ik heb onder andere een grote tas babykleding, speelgoed en oude telefoons klaar staan die allemaal mee kunnen. Ik vlieg met Emirates en mag 30kg bagage inchecken, dus ik ga mijn best doen zoveel mogelijk gedoneerde spulletjes mee te nemen.

De planning van mijn reis is vooralsnog als volgt; Een collegaatje brengt me op 17 augustus naar Schiphol vanwaar ik via Dubai naar Entebbe in Uganda vlieg. Op 18 augustus kom ik ’s middags aan op het vliegveld in Entebbe waar ik word opgehaald door een broer van Freddie, Steven, die me naar een hostel inde hoofdstad Kampala brengt. Die avond ga ik dineren met een collega van het RODAM project die in Kampala woont. Een andere vrijwilliger, Michele uit Rome, landt die avond in Entebbe en overnacht in hetzelfde hostel als ik. De volgende dag, 19 augustus, reizen we samen met de bus naar Mbale waar ik de rest van de 3 weken verblijf. Vanuit Mbale zal ik dagtrips maken naar bijvoorbeeld het Victoriameer, een wildreservaat, of een berg beklimmen. Vrijwilligerswerk is leuk, maar ik wil ook iets van het land zien! Aan het eind van de 3 weken reis ik via Kampala terug naar het vliegveld in Entebbe en laat me nog even in de watten leggen tijdens een tussenstop in het luxueuze Dubai. Mijn overstaptijd daar is dermate lang dat ik een nachtje in een hostel kan verblijven en nog even kan shoppen. Wat zal dat een contrast met Uganda zijn!

Ik hoop uiteraard dat jullie me weer gaan volgen via deze website! Na aankomst in Uganda probeer ik regelmatig een verslagje te plaatsen inclusief foto’s.

Karlijn

  • 08 Augustus 2014 - 20:44

    Marijke:

    Woehoeee heel veel plezier! Ik heb echt een leuke tijd gehad daar, dus dat komt vast ook goed bij jou :) je hebt al heel veel plannen, succes daarmee!!

  • 08 Augustus 2014 - 23:01

    Fam. Maessen:

    Karlijn we wensen je succes en een heel fijne tijd,



  • 18 Augustus 2014 - 12:29

    Annemarie Teitsma:

    Karlijn, heel veel plezier en succes. Vele druppels op een gloeiende plaat vormen uiteindelijk een zee!!

  • 19 Augustus 2014 - 13:46

    Erik Beune:

    Karlijn je bent nu net op pad. Mooi dar je dit doet. Leerzaam voor jezelf en belangrijk voor Uganda. Ook goed dat je dit combineert met jè PhD omdat je zo zicht krijgt op de dagelijkse werkelijkheid in Afrika. Rodam is trots op zo'n betrokken promovenda als jij
    Fijne tijd daar ... en ik ga je blog met belangstelling volgen
    Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 91225

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: