Het land van de gastvrijheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Het land van de gastvrijheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Het land van de gastvrijheid

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

03 September 2013 | Nederland, Amsterdam

Witte palmstranden, een bevolking die bekend staat om hun gastvrijheid, cacao plantages in overvloed en tropische regenwouden. Ik ga naar Ghana!

Zoals jullie van mijn reizen gewend zijn, ga ik niet om te zonnen en te feesten. Ik naar Ghana om ervaringen op te doen. Sinds januari van dit jaar werk ik als promovendus op het RODAM project (www.rod-am.eu). RODAM is een door de EU gefinancierd project dat de oorzaken van obesitas en diabetes bij Afrikaanse migranten onderzoekt. Obesitas en diabetes komt veel meer voor bij Afrikanen woonachtig in Europa dan bij autochtone Europeanen. Daarnaast komt obesitas en diabetes steeds meer voor in Afrika, vooral in stedelijke gebieden. Om de oorzaken te onderzoeken vergelijkt RODAM Ghanezen in Amsterdam, Londen, Berlijn en Ghana. In Ghana doen er twee keer zoveel deelnemers mee dan in de Europese steden; namelijk zowel een groep Ghanezen woonachtig in landelijke gebieden als een groep in de stad. Het Ghanese onderzoeksteam is super snel en heeft alle 1250 Ghanezen in landelijke gebieden al gemeten (lengte, gewicht, bloeddruk, bloedsuiker etc.) en geïnterviewd. Het team verzamelt nu data – zo noemt men de gegevens die je verzamelt met meten en interviewen – in Kumasi stad. Ik zal 1,5 week in Kumasi verblijven om het team daar te helpen met data verzameling een kwaliteitscontroles uit te voeren (verzamelen ze de data wel zoals afgesproken?).

Op dinsdag 10 september vertrek ik vanaf Schiphol naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Ik reis samen met Rachel. Rachel is net als ik promovendus op het RODAM project, maar zij werkt voor het Londense team. Ze komt oorspronkelijk uit Trinidad & Tobago en heeft een Afrikaans uiterlijk. Ik heb haar twee keer ontmoet tijdens bezoekjes aan de onderzoeklocaties van RODAM in Londen. Ik krijg de indruk dat ze weinig tot geen reiservaring heeft, dus ik hoop maar dat ze 10 september niet op naaldhakken op Schiphol verschijnt. Rachel en ik zullen eerst een aantal dagen in Accra verblijven om de Universiteit van Ghana te bezoeken en mee te lopen met Professor Ama Aikins. Zij doet binnen RODAM met name onderzoek naar hoe Ghanezen over obesitas en diabetes denken. Vanaf Accra gaan we met een binnenlandse vlucht naar Kumasi. Na twee weken informatie absorberen en ervaringen opdoen voor RODAM gaan Rachel en ik twee weken rondreizen door Ghana. Ik heb hier nog geen concrete plannen voor, maar mijn doel is: zoveel mogelijk zien, doen en meemaken!

Met nog maar één week te gaan tot vertrek heb ik het grootste deel van mijn reis-checklist afgevinkt. Slechts enkele dingen moeten nog geregeld of bij elkaar gezocht worden en dan ben ik – hoop ik – klaar voor vier weken Afrika! Ik beloof veel spannende verhalen en mooie foto’s te plaatsen en hoop dat jullie me (weer) gaan volgen tijdens deze reis.

Groetjes, Karlijn

  • 04 September 2013 - 08:25

    Leonie:

    Hoi Karlijn!

    Ik kijk weer smachtend uit naar je reisverslagen!:D Voor nu in ieder geval al heel veel succes met de voorbereidingen en alvast een fijne reis!!

    Liefs, Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: