Het land van de gastvrijheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Het land van de gastvrijheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Het land van de gastvrijheid

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

03 September 2013 | Nederland, Amsterdam

Witte palmstranden, een bevolking die bekend staat om hun gastvrijheid, cacao plantages in overvloed en tropische regenwouden. Ik ga naar Ghana!

Zoals jullie van mijn reizen gewend zijn, ga ik niet om te zonnen en te feesten. Ik naar Ghana om ervaringen op te doen. Sinds januari van dit jaar werk ik als promovendus op het RODAM project (www.rod-am.eu). RODAM is een door de EU gefinancierd project dat de oorzaken van obesitas en diabetes bij Afrikaanse migranten onderzoekt. Obesitas en diabetes komt veel meer voor bij Afrikanen woonachtig in Europa dan bij autochtone Europeanen. Daarnaast komt obesitas en diabetes steeds meer voor in Afrika, vooral in stedelijke gebieden. Om de oorzaken te onderzoeken vergelijkt RODAM Ghanezen in Amsterdam, Londen, Berlijn en Ghana. In Ghana doen er twee keer zoveel deelnemers mee dan in de Europese steden; namelijk zowel een groep Ghanezen woonachtig in landelijke gebieden als een groep in de stad. Het Ghanese onderzoeksteam is super snel en heeft alle 1250 Ghanezen in landelijke gebieden al gemeten (lengte, gewicht, bloeddruk, bloedsuiker etc.) en geïnterviewd. Het team verzamelt nu data – zo noemt men de gegevens die je verzamelt met meten en interviewen – in Kumasi stad. Ik zal 1,5 week in Kumasi verblijven om het team daar te helpen met data verzameling een kwaliteitscontroles uit te voeren (verzamelen ze de data wel zoals afgesproken?).

Op dinsdag 10 september vertrek ik vanaf Schiphol naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Ik reis samen met Rachel. Rachel is net als ik promovendus op het RODAM project, maar zij werkt voor het Londense team. Ze komt oorspronkelijk uit Trinidad & Tobago en heeft een Afrikaans uiterlijk. Ik heb haar twee keer ontmoet tijdens bezoekjes aan de onderzoeklocaties van RODAM in Londen. Ik krijg de indruk dat ze weinig tot geen reiservaring heeft, dus ik hoop maar dat ze 10 september niet op naaldhakken op Schiphol verschijnt. Rachel en ik zullen eerst een aantal dagen in Accra verblijven om de Universiteit van Ghana te bezoeken en mee te lopen met Professor Ama Aikins. Zij doet binnen RODAM met name onderzoek naar hoe Ghanezen over obesitas en diabetes denken. Vanaf Accra gaan we met een binnenlandse vlucht naar Kumasi. Na twee weken informatie absorberen en ervaringen opdoen voor RODAM gaan Rachel en ik twee weken rondreizen door Ghana. Ik heb hier nog geen concrete plannen voor, maar mijn doel is: zoveel mogelijk zien, doen en meemaken!

Met nog maar één week te gaan tot vertrek heb ik het grootste deel van mijn reis-checklist afgevinkt. Slechts enkele dingen moeten nog geregeld of bij elkaar gezocht worden en dan ben ik – hoop ik – klaar voor vier weken Afrika! Ik beloof veel spannende verhalen en mooie foto’s te plaatsen en hoop dat jullie me (weer) gaan volgen tijdens deze reis.

Groetjes, Karlijn

• 04 September 2013 - 08:25

Leonie:

Hoi Karlijn!

Ik kijk weer smachtend uit naar je reisverslagen!:D Voor nu in ieder geval al heel veel succes met de voorbereidingen en alvast een fijne reis!!

Liefs, Leonie