Ik moet het land uit! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Ik moet het land uit! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Ik moet het land uit!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

18 Augustus 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Ik leef nog hoor! Ik heb lang niks meer van me laten horen, omdat ik zo'n gigantisch tijdgebrek heb. Er is super veel gebeurd de laatste tijd: ik heb de 'prime minister' ontmoet, had een avontuur met een lekke autoband in the middle of nowhere en nu word ik bijna het land uit geschopt omdat ze me maar geen visum verlenging willen geven. Ook nu heb ik weer weinig tijd, maar ik probeer de belangrijkste dingen te vertellen.

Allereerst de NAFIN conferentie maandag. NAFIN is the Namibian Alliance For Improved Nutrition. Afgelopen maandag organiseerden wij vanuit Synergos, namens NAFIN, een 'govenours meeting on nutrition'. De prime minister was uitgenodigd, de gouveneurs van de 13 regio's, mensen van verschillende voedingsorganizaties etc. Er waren ongeveer 100 mensen aanwezig. De week ervoor ben ik ontzettend druk bezig geweest met alles voorbereiden. Er werd een traditioneel menu geserveerd tijden de lunch en ik heb voor alle voedingsmiddelen een kaartje gemaakt met de voedingswaarden en wat extra informatie. Er waren mopani wormen, mahangu pap, tswnana beef stew, biltong, oshikandela en nog veel meer typisch Namibische producten. Daarnaast moest ik de naambadges namen, een map met infomatie voorbereiden en nog veel meer. Op de dag zelf rende ik telkens van hot naar her om te zorgen dat alles in orde was. Aan het einde werd ik apart genoemd bij de mensen die bedankt werken en ik heb zelfs de prime minister een hand gegeven!

Afgelopen zaterdag was het avontuur met de lekke band. Anne en Arjan hadden me uitgenodigd om mee te gaan vissen. Helaas zijn we er nooit gekomen. Toen we er BIJNA waren (we konden de poort van het park zien) kregen we een lekke band. Gelukkig hadden we een reservewiel, maar.... die was ook leeg. Na heel veel bellen en regelen zou iemand naar ons toe komen met een reserve wiel. In de tussentijd stopte er een familie met een pomp in de auto. Toen konden we het lege reservewiel oppompen en langzaam terug naar huis rijden. Maar goed ook, want de wielen die naar ons toegebracht werden, pastten niet eens! Een samenvatting van de dag: we vertrokken om 12:30 en kwamen 16:30 weer thuis aan zonder ergens te zijn geweest. Al hebben we wel langs de weg gevliegerd!

Vandaag ben ik voor de laatste dag op Synergos. Mijn visum verloopt maandag en eigenlijk had ik tot 5 september hier willen blijven. Daarom heb ik 20 juni een aanvraag voor een verlenging ingediend. Twee weken geleden was die nog steeds niet klaar, dus hebben verschillende mensen van Synergos geprobeerd te bellen, maar niemand neemt een telefoon op in dat kantoor. Gisteren heb ik via een vriendin die iemand in dat kantoor kent te horen gekregen dat mijn aanvraag is kwijt geraakt! Ik heb gelijk een nieuwe ingediend gisteren, maar het ziet er niet naar uit dat die op tijd klaar gaat zijn. Mijn enige optie is om voor maandag het land te verlaten. Mijn plan is nu om morgen naar Mariental te gaan. Ik wil heeeel graag mijn vrienden daar nog een keer zien voordat ik vertrek. Zondagavond neem ik dan de bus naar Kaapstad. Ik heb daar een hostel geboekt en blijf daar tot Marijke komt.

Dat was het belangrijkste. Ik heb eigenlijk nog veel meer te vertellen, maar nu echt geen tijd meer. Ik wil proberen vandaag mijn verslag af te maken voordat ik weg moet. Anders moet ik proberen het af te maken in een internet cafe in Kaapstad en dat is niet bepaald ideaal...

Groetjes! Karlijn

Ps. Sorry voor de typ- en spelfouten. Ik heb geen tijd om het te controleren...

  • 18 Augustus 2011 - 11:41

    Karen:

    Wow. Dat is echt naaiend van dat visa. Gelukkig heb je wel nog een 'back-up plan' kunnen maken.
    Supervet dat je de prime minister hebt ontmoet. O:
    Veel plezier nog in de laatste paar dagen Namibië, dan maar. :o En natuurlijk ook in Zuid Afrika, hehe. Krijgen we daar ook nog updates van, of wordt het tot je terugkomt totale radiostilte? :p

  • 18 Augustus 2011 - 11:48

    Karlijn Meeks:

    Heej Karen!
    Ik heb ook nog niet geantwoord op je vorige reactie. Sorry sorry! Ik heb zo weinig tijd dat het er helemaal bij ingeschoten is. Ik ben weer helemaal over de beroving heen hoor. Geen nachtmerries ofzo ;) Ik ben nu wel iets minder naief dan voorheen, maar dat is alleen maar goed in deze landen denk ik. Geen totale radiostilte vanaf nu. Ik ga gewoon naar internet cafe's! Ik moet jullie toch op de hoogte houden he? ;)
    Hoe gaat het met jou? Nog aan het genieten van de vakantie? Wanneer begint het nieuwe schooljaar voor jou?

  • 18 Augustus 2011 - 16:29

    Claudia:

    Gelukkig hoef je geen boete te betalen achteraf :p Is het nog gelukt met je verslag hoe je het wilde? Wat ga je nu in je eentje in Kaapstad doen? Doe je voorzichtig? ;p

  • 19 Augustus 2011 - 08:04

    Fred Daniels:

    Hallo Karlijn,
    je kent mij niet, maar ik schijf een weblog onder de naam freddaniels.waarbenjij.nu
    Ik reis in zuidelijk Africa, alleen.
    Zo zag ik jouw weblog en ik ga het volgen.
    Ik heb zelf een oude off-road Hilux met mega- grote wielen naar zuidafrika gestuurd en ga daarmee de komende jaren ieder jaar een aantal maanden rijden. Ben antropoloog, maar niet 'in functie' Stammen, wildparken en de natuur. Daar ben ik voor gekomen. Ik heb er nu al 4 maanden opzitten en ben net maandag teruggevlogen. Auto gestald in Windhoek. Zowiezo in januari weer terug voor 3-4 maanden.
    Blijf scherp en geniet van ieder moment!!
    Fred

  • 22 Augustus 2011 - 07:44

    Marit:

    Hey, wat raar dat je het land nu opeens zo snel uit moet joh :S Heb je wel je stage af kunnen ronden? Moet je lang wachten tot Marijke er ook is? Die NAFIN conferentie klinkt wel vet overigens! Lijkt me erg lastig vinden wat de voedingswaarde van wormen is :P Succes nog, en alvast veel plezier samen met Marijke!

  • 23 Augustus 2011 - 10:24

    Karlijn Meeks:

    Ik heb mijn verslag niet meer afgekregen... Er was gewoon te weinig tijd. Ik probeer het hier in Kaapstad te doen. Ik schrijf straks een nieuw berichtje over mijn situatie nu :p Marijke komt 5 september. Dus nog 2 weekjes wachten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: