Niemand vertellen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Niemand vertellen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Niemand vertellen

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

02 Juni 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een thriller gelezen genaamd 'Niemand vertellen'. Heel goed boek, heel spannend! Zeker een aanrader! Waarom ik dit ook als titel voor mijn berichtje heb gekozen, leg ik zo uit.

Vandaag was een heel hecktische dag. Of eigenlijk begon het gisterenavond al. De vader van Lisette heeft al 15 jaar chronische leukemie. Heel vervelend, maar opzich goed mee te leven door behandelingen en medicijnen. Echter sinds een maand of 2 gaat het niet zo goed met hem. Hij kreeg een schimmelinfectie in zijn longen en moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Twee weken geleden, toen Lisette en ik naar Namibie vertrokken, was hij weer thuis en leek het beter te gaan. Maar sinds maandag gaat het weer bergafwaards en is hij opnieuw opgenomen in het ziekenhuis. Gisterenavond hoorde Lisette dat hij in plotseling nog meer acheruit was gegaan. Ze hadden hem overgebracht naar de Intensive Care, aan de zuurstof gelegd en de behandeling tegen de schimmelinfectie in de longen moeten stoppen. Op het moment is zijn situatie stabiel, maar hij ligt nog steeds op de IC en is niet bij bewustzijn. Lisette zit op dit moment in het vliegtuig terug naar Nederland. Zodra ze het nieuws hoorde, wilde ze natuurlijk naar huis en haar reisverzekering heeft direct een vlucht geregeld. Als alles volgens de planning verloopt komt ze morgenochtend om half 9 op Schiphol aan. Ik hoop dat het dan snel weer beter gaat met haar vader!!

Voor mij is de nare bijkomstigheid dat ik hier nu alleen zit... Misschien komt Lisette nog terug als haar vader snel herstelt, maar waarschijnlijk niet binnen 2 weken. Ik vind het niet zo'n fijn idee om hier alleen te zijn, zeker omdat Windhoek niet zo'n veilige stad is, maar ik red me wel. Anne is heel aardig voor me, net een 2e moeder. Als er iets is, kan ik haar altijd bellen en ik ben al uitgenodigd om mee te gaan vissen dit weekend, naar sterren te kijken en te gamen op de Wii. De laatste uitnodiging is eigenlijk vaar haar 5-jarig zoontje haha. Nu ga ik de titel uitleggen. Papa en mama zijn op vakantie in Spanje en ik wil dat ze er voorlopig nog niet achter komen dat ik nu alleen in Namibië zit. Mama gaat zich vast zorgen maken (terwijl dat helemaal niet nodig is) en ik wil niet dat dat hun vakantie verpest. Dusss... niemand vertellen he? ;)

Er is ook nog goed nieuws. Ik heb eindelijk een camcorder!! Vanmorgen heeft Anne ons meegenomen naar een gigantische winkel genaamd Game. Dat was gelijk ook afleiding voor Lisette. Bij Game verkopen ze echt alles wat je je bedenken kunt, van schoonmaakmiddelen tot elektronica, van speelgoed tot eten. En.... ze hadden de camcorder die ik graag wilde hebben en waarvan ze bij de andere winkel alleen het showmodel nog hadden. Hij was hier wel iets duurder, 460 euro ipv 425, maar dat maakte me niet meer veel uit. Ik kreeg een bonnetje en moest eerst betalen bij de kassa en daarna kon ik de camcorder ophalen. Toen ik bij de kassa kwam, gaf hij een heel andere prijs aan. 229 euro ipv 460! Ze haalden er nog iemand bij, maar die prijs klopte. Nou geweldig!! Echter, "elk voordeel heb zijn nadeel", toen ik de camcorder ging ophalen, bleken ze weer alleen nog maar het showmodel te hebben. En ik had al betaald! Aangezien hij zo goedkoop was, heb ik hem toch maar genomen en hij blijkt het ook prima te doen gelukkig. Dus morgen ga ik filmpjes (en foto’s) uploaden!
Anne had trouwens een uitleg hoe het zou kunnen komen dat ze telkens alleen het showmodel hebben. Namibië is een vrij arm land, maar dat willen ze niet laten blijken. Ze willen zich modern voordoen. Daarom verkopen ze camcorders en andere ‘moderne’ dure apparatuur in de winkels. Echter de gemiddelde Namibiër verdient tussen de 200 en 500 euro per maand en kan die dingen helemaal niet betalen. Degenen die het zich wel kunnen veroorloven, hebben al lang een paar van die dingen in de kast liggen. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ze alleen de showmodellen hebben; ze verwachten niet dat iemand ze ook echt koopt. Raar he?
Al met al, ik heb eindelijk een camcorder. Hij werkt en hij was (in verhouding) spot goedkoop. Daarnaast heeft Oma hem voor mij gesponsord. (Dankjewel Oma Meeks!!)

Dat waren alle spannende verhalen voor vandaag. Eerlijk gezegd hoop ik dat ze de volgende keer iets minder spannend zijn.

Groetjes! Karlijn



Update 3 juni, 15:45u:
Lisette's vader is gisterenavond om 21:00u Nederlandse tijd overleden...

  • 02 Juni 2011 - 20:11

    Chantal:

    Ik vertel niks; hoop alleen dat je pa en ma niet stiekem je blog ook op vakantie bijhouden? ;)

  • 02 Juni 2011 - 20:20

    Karlijn Meeks:

    Ik denk het niet :p Ze hebben zelf geen laptop of wat dan ook en ik kan me niet voorstellen dat ze naar een internet cafe gaan. Anders, jammer dan...

  • 03 Juni 2011 - 07:02

    Claudia:

    Oh dat is niet leuk! Hopelijk kan ze snel weer terug naar Namibie!

    Ik had trouwens helemaal niet je vorige post gelezen! Klinkt wel alsof je veel moet doen, heb je wel tijd om aan je eigen onderzoeksvraag te werken, of zit die ergens in verwerkt? Ik ga nu ook je foto's bekijken ;p doei!

  • 03 Juni 2011 - 08:54

    Anneke:

    Hey! Wat sneu van Lizette! Hopelijk gaat het inderdaad weer snel beter met haar vader! Balen dat je nu alleen bent, maar je gaat het wel redden hoor! Wel tof dat je nu weer een camcorder hebt die het doet, ben benieuwd naar het resultaat...

  • 03 Juni 2011 - 09:48

    Erwin Meeks:

    Hai Karlijn,

    Wat een pech voor Lisette en haar vader! En ook niet zo prettig dat je nu alleen zit. Hopelijk kan je met wat hulp van Anne toch goed functioneren. En met wat geluk komt Lisette binnen korte tijd weer terug.
    Ik zal papa en mama inderdaad er nu niet mee lastigvallen. Ze hebben het naar hun zin in Malaga en dus stellen ze op dit moment toch niet zoveel vragen over hoe het met ons gaat, haha ;). Trouwens wel fijn dat je weer een goede camera hebt. Succes komende dagen en pas goed op jezelf :). Groeten van Erwin.

  • 03 Juni 2011 - 10:47

    Leonie:

    Hi Karlijn,

    Erg om te horen van Lisette. Ook wel vervelend voor jou, maar van álle mensen zal jij je wel redden daar! Ik denk steeds aan dat verhaal van die kleine Thai aan de grens van Cambodja, die aan je tas zat!:D
    Ik kijk trouwens met hele jaloerse ogen naar de prachtig grote keuken van jou! Kon ik maar even langskomen voor een dinertje he?:D

    Heel veel sterkte zo in je eentje en fijn dat je zoveel steun aan Anne hebt!

    Heel veel liefs vanuit een zonnig (+27 graden?) Valkenburg!

    PS Er zit weer vooruitgang in het tuintje!:)
    PS2 Ik kijk uit naar je filmpjes!

  • 03 Juni 2011 - 11:21

    Karlijn Meeks:

    Bedankt voor jullie vertrouwen in mij :D

    We moeten inderdaad heel veel doen. En er komen ook steeds dingen bij als ze weer iets anders verzinnen dat ze graag zouden willen zien/doen/onderzoeken. Het is lastig om nee te zeggen, omdat het allemaal belangrijk is. We zien wel hoeveel we gedaan krijgen. Ons eigen onderzoekje is het belangrijkst.

    Ik heb vandaag mijn camcorder meegenomen naar Synergos, zodat ik vanaf hier een filmpje van het huis kon uploaden. Hier is het internet veel sneller dan in het huis. Maar.... ik ben het kabeltje vergeten. Dus moet ik toch maar een poging doen in ons huisje vanavond.

    Geniet van het lekker weer daar!

  • 04 Juni 2011 - 10:09

    Mama:

    hier hebben ze ook internet en we vinden het vooral voor Lisette verschrikkelijk wat er is gebeurd.Onze oprechte deelneming voor haar. Voor jou, Karlijn, hopen we dat je met de goedeh hulp van Anne je stage kunt afmaken. Je hebt voor ons niks verpest. We weten dat je niet in 7 sloten tegelijk loopt.Fijn dat je een camera hebt! Wij vermaken ons prima! Al veel gezien: Cordoba met de prachtige moskee, de synogoge, Granada met het Alhambra en de Arabische wijk, alles met goede gidsen.
    Karlijn, veel succes en sterkte voor Lisette! Ook groetjes aan Anne, van papa en mij veel liefs. xxx

  • 04 Juni 2011 - 13:01

    Karen:

    Oh my! Allereerst veel sterkte voor Lisette en haar familie!

    Alleen in Namibië! o: Spannend, en een beetje eng. Maar zoals iedereen al heeft gezegd, we hebben vertrouwen dat het goed komt met je ;)

    Ik kijk uit naar de filmpjes!

  • 04 Juni 2011 - 21:05

    Hey Karlijn:

    We waren vandaag op familie bezoek (gezellige BBQ) bij Tante Mien en Oom Theo in Venlo. Mam (oma) was er ook en we hoorde inderdaad het slechte bericht over de vader van je reisgenote. We vinden het vreselijk voor haar! En uiteraard ook heel sneu voor jou. Maar jou kennende maak je er wat moois van en pas je goed op je zelf.
    Lieve groet van ons,
    Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 91247

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: