Maerua Mall - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Maerua Mall - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Maerua Mall

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

31 Mei 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

De tijd vliegt hier. Gisteren waren we alweer in week in Namibië, maar het voelt helemaal niet zo. Is een goed teken toch?

Afgelopen weekend zijn we gaan winkelen. Niet omdat we zo'n shopaholics zijn, maar we hadden vanalles nodig. De hoogste prioriteit was/is een camera voor mij. Ik heb vorig jaar een camcorder gekocht met het idee dat ik al mijn reizen op film zou kunnen vastleggen. Helaas is hij nu al kapot. Als ik hem aanzet zegt hij dat hij geen toegang heeft tot de HDD (het geheugen) en ik kan dus niks filmen. De enige oplossing is om hem terug te sturen naar de fabriek, maar dat gaat vanaf hier niet. Daarom zijn we zaterdag op zoek gegaan naar een nieuwe camcorder in het grootste winkelcentrum van Namibië: Maerua mall. Na lang wikken en wegen (en advies van papa) had ik besloten een Samsung te kopen. Natuurlijk had ik weer pech: ze bleken alleen nog het showmodel te hebben. Die hoef ik dus echt niet. Nu heb ik nog steeds geen camera, maar daar gaat vanmiddag hopelijk verandering in komen. We gaan naar het centrum om te kijken of ze dezelfde ergens anders ook nog verkopen.

We hebben de hele zaterdag in het winkelcentrum besteed. Er was een bioscoop en daar hebben we Pirates of the Caribbean 4 gekeken. Er draaiden maar 4 films tegelijk, dus we hadden geluk dat ze die lieten zien. Daarnaast hebben Lisette en ik allebei nog een warme trui gekocht, want die hebben we hard nodig hier!

Zondagochtend zijn we de hoofdstraat van Windhoek, Independence Ave, afgelopen. Windhoek is maar een lelijke stad. Er is super veel verkeer en lelijke grote gebouwen. Langs Independence Ave zagen we wel een picknick park liggen, maar daar zijn we nog niet in geweest. Zondagmiddag hebben we lekker buiten in de zon gezeten en voor het eerst de opmerking gemaakt: "het is best wel warm he?".

Wat betreft de stage zijn er nog niet veel bijzondere ontwikkelingen. Gisteren hadden we een meeting met de directeur (Len), onderdirectrice (Kasee) en Anne om wat duidelijker te krijgen wat Synergos nou precies doet en wat onze rol daarbinnen is. Onze belangrijkste taak is de voedingsstatus van de moeders en kinderen in de Hardap regio te verbeteren. Dat gaan we doen door een onderzoekje waarbij we kijken wat de belangrijkste oorzaak van ondervoeding is in die regio. Daarnaast gaan we een programma opstellen om de verpleegsters in de regio beter op te leiden over voeding. De meesten weten daar zo goed als niks van. Als laatste gaan we een soort voedingsdatabase maken, waarin komt wat de huidige status is van elke regio en waar ze zich in de toekomst op moeten richten.
Komende vrijdag gaan we met Marilyn, iemand van Synergos, naar Mariental. In Mariental ligt het grootste ziekenhuis van de Hardap regio. We gaan er heen om een soort markt onderzoekje te doen en kijken hoe de mensen daar leven en wat ze eten. Het is voor ons heel moeilijk voor te stellen hoe de mensen daar nou echt leven. Wij hebben een beeld dat de meeste van jullie waarschijnlijk hebben; van goede doelen reclames op tv. Maar hoe gaat het er daar nou echt aan toe? Ik ben heel benieuwd.

Groetjes! Karlijn

  • 31 Mei 2011 - 08:50

    Erwin Meeks:

    Yes, zeker een goed teken als de tijd snel om gaat :). Jammer dat Windhoek niet zo'n elegante stad is, maar je kunt niet alles hebben... De stage klinkt in ieder geval nu al goed. Ik ben ook benieuwd wat je allemaal gaat ervaren als je meer op onderzoek uitgaat, zoals in dat ziekenhuis. Als je een liedje maakt over 'Met Marilyn naar Mariental', dan kan je daar trouwens best een vakantiehit mee scoren :P. Ik maakte gisteren hier ook de opmerking: 'eigenlijk is het best warm'. Het was gisterenmiddag 30 graden hier in Limburg. Maar vandaag regent het en is het meteen een stuk koeler. Ik print je verhaaltje weer uit voor de oma's. Veel succes en plezier met alles wat je doet!

    Groeten van Erwin.

  • 31 Mei 2011 - 16:52

    Chantal:

    Hou je vast.....de tijd vliegt altijd en overal enorm ;) Ook al voelt het vaak alsof je er al maanden/jaren bent! Geniet daarom dus van elke dag en van al het bijzondere wat je doet/ziet!!!

  • 01 Juni 2011 - 06:57

    Marinka:

    Idd een goed teken als de tijd zo snel gaat:) Echt balen dat je camera het niet meer deed! Hopelijk heb je al een nieuwe gevonden! Veel plezier met alles!! xx

  • 01 Juni 2011 - 09:10

    Anneke:

    Je onderzoek klinkt wel heel interessant! Dat gaat zeker leuk worden denk ik! Hopelijk kun je nog een camera krijgen, zou leuk zijn om je belevingen op die manier vast te leggen. En dan hebben wij straks weer een leuke film voor een meidenavondje: nu met jouw film ipv een romkom :P
    Wij zijn gisteravond ook met 70 andere miepjes naar Pirates in 3D geweest, de zaal zat opeens wel heel vol! 's ochtends had ik nog tentamen, die ging wel goed :D Vanmiddag begin ik weer aan het volgende vak, ben benieuwd... Tot je volgende bericht! :)

  • 02 Juni 2011 - 07:43

    Marit:

    Hey Karlijn,
    volgens mij hebben jullie het wel lekker druk zo. De onderwerpen van de stage klinkt erg interessant, en het is ook wel cool lijkt me dat ze jullie zien als "top experts" :). Ik hoop dat de komende dagen het weer bij jullie net zo lekker is als hier ;) Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 91249

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: