Vreemd eten: chapati, uji en pasta met vliegjes - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Vreemd eten: chapati, uji en pasta met vliegjes - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Vreemd eten: chapati, uji en pasta met vliegjes

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

27 Mei 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Mijn laatste bericht van woensdagochtend ben ik beeindigd met dat de Keniaanse dokter ontbijt voor ons zou gaan maken. Hij heeft een traditioneel Afrikaans ontbijt voor ons gemaakt en wij hebben geholpen. Het ontbijt bestond uit Uji en Chapati. Uji is een pap gemaakt van een graan genaamd sorghum en chapati zijn een soort pannenkoekjes. Het was heel apart, maar smaakte best lekker. Als ik weer in Nederland ben, zal ik het klaarmaken voor degenen die willen proberen :)

Woensdagmiddag wilden we wel eens wat van Windhoek zien. We zijn naar de hoofdstraat gelopen genaamd Independence Ave. Shoppen zat er helaas niet in, want bijna alle winkels waren gesloten, omdat het Afrika Dag was. Die avond zouden we bij Anne en haar gezin thuis gaan eten, maar dat ging niet door omdat haar man, Arjan ziek was. Dat vonden we natuurlijk heel begrijpelijk, het enige probleem was dat we bijna geen eten in huis hadden en alle winkels waren dus gesloten. Een van de weinige dingen die we wel in huis hadden was pasta en tonijn. Dat klinkt als een lekkere combinatie toch? Toen we de pasta gingen koken, bleek dat er een bijzondere verrassing in de zak zat: allemaal kleine vliegjes! Levend! Eerst dachten we nog "nouja, dan vissen we de vliegjes er wel uit", maar ze zaten ook IN de pasta verwerkt. Het zag er heel raar uit. We hebben er foto's van gemaakt, ik probeer er later een van bij dit bericht te voegen. Ik ben heel erg tegen eten weggooien, maar die pasta hoefden we toch echt niet meer. Uiteindelijk hebben we droge rijst met tonijn en stukjes appel gegeten. We hadden ondertussen zo'n honger dat het nog best goed smaakte.

Gisteren en vandaag zijn we weer hard aan het werk in het ijskoude kantoor van Synergos. Lisette en ik hadden nooit gedacht dat we het zo koud zouden hebben in Afrika. Overdag is het buiten begin 20 graden, dat is het probleem niet. Maar 's nachts koelt het vrij sterk af tot een graad of 10. Ze kennen hier geen centrale verwarming en de huizen zijn slecht geisoleerd. Daarom wordt het dus heel koud binnen. Alle gebouwen zijn gebouwd op warm weer, met witte buitenmuren enzo en overdag warmt het binnen niet tot nauwelijks op. Als we het heel koud hebben, gaan we even buiten zitten om op te warmen. Klinkt gek he? Precies het tegenovergestelde van Nederland.

Voor ons onderzoekje in de kliniek moeten we nog vanalles uitzoeken en regelen voordat we echt kunnen beginnen. Volgende week gaan we voor het eerst naar de kliniek toe en een marktonderzoek houden in de regio. Op die manier kunnen we er alvast een beetje achter komen wat ze er zoal eten en hoe ze het eten bereiden.

Dat was het voor nu. Groetjes!

  • 27 Mei 2011 - 12:32

    Milou:

    Hey Karlijn!

    Wat ga je toch weer allemaal voor een avonturen beleven. Ik ben wel benieuwd naar die pannenkoekjes, die wil ik wel proeven als je terug bent ;)
    Veel succes en plezier daar in het zuiden!

    Xx Milou

  • 27 Mei 2011 - 16:12

    Claudie:

    Toch mooi hoe ieder cultuur/land wel een vorm van pannenkoeken :p
    Is het toch niet beter dan de hitte in Thailand? xD
    Wat gek van die pasta! was dat gewoon zo geproduceerd? (zo klinkt het)
    Ik ben inmiddels bezig geweest met de nieuwe drukker! misschien heb je de mailtjes gezien! x

  • 28 Mei 2011 - 18:49

    Malou:

    Heey Karlijn!

    Vanaf het begin je berichtjes met veel interesse en inlevingsvermogen gelezen. Echt raar idee dat je nu op zo'n andere plek zit terwijl je eventjes geleden nog hier zat! De stage klinkt heel interessant en leerzaam, en helemaal bij jou passen. Maar ook wel zwaar en confronterend lijkt me. Naar de pannekoekjes ben ik heel benieuwd! Ik wacht af tot je weer in Nederland bent...;).
    Ik maak een mapje voor je met je post dat af en toe nog komt hier!
    Met Aku gaat alles goed, ze acclimatiseert en integreert snel en ze is erg aardig.
    Ik wacht met smart op je volgende berichtje!

  • 29 Mei 2011 - 20:42

    Leonie:

    Hey Karlijn!:D
    Wat een culinaire ervaringen;) Snap dat je de insectenpasta liever over had willen slaan, maar nood maakt creatief, zo zie je maar weer;)
    Koud in Africa?! Je treft 't wel weer, hè Karlijn?:P Misschien kun je de 15-uurse thesiswandelingetjes zo weer in ere herstellen..
    Succes met de voorbereidingen op het onderzoek!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 91253

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: