Africa Day - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Africa Day - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Africa Day

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

25 Mei 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo Allemaal,

Na 2 daagjes in Windhoek heb ik eindelijk wat meer tijd (en internet) om jullie een uitgebreider verslag te geven.

Zoals ik in mijn vorige berichtje al zei, zijn we goed aangekomen in Windhoek. Onze begeleider, Anne, kwam ons zelf ophalen op het vliegveld en bracht ons eerst naar haar huis. Daar kregen we in de tuin thee en broodjes geserveerd naast het zwembad. Ongelofelijk hoe mooi ze woont!

Na even te zijn bijgekomen bij Anne thuis, bracht ze ons naar ons verblijf voor de komende 3 maanden. Het is een bungalow met 3 slaapkamers. Lisette en ik hebben ieder een eigen slaapkamer en dan is er nog een derde bewoner; een Keniaanse dokter. Hij heeft de grootste slaapkamer met een eigen badkamer. Lisette en ik delen de andere badkamer. Verder is er een super grote keuken, een zithoek en een terrasje. Alles is véél luxer dan ik had verwacht. Hier wil ik wel 3 maanden verblijven!!

Maandagmiddag, nadat we onze spullen hadden uitgepakt, kwam Anne ons weer ophalen en zijn we samen naar een groot winkelcentrum gegaan. Hier konden we pinnen, boodschappen doen en een lokale simkaart halen. Mijn telefoonnummer hier is:

+264817225606

Met mijn Nederlandse nummer heb ik geen bereik hier, dus daar hoeven jullie niet naar te proberen te bellen of smsen.

Gisteren was onze eerste echte stage dag. Anne kwam ons tegen 8 uur ophalen om naar het kantoor van Synergos te gaan. Synergos ligt in een wijk met allemaal kantoorcomplexen. Het gebouw zelf is niet erg groot en door de palmbomen eromheen, heeft het een beetje de sfeer van de receptie van een vakantiecomplex. Anne heeft ons voorgesteld aan verschillende mensen die er werken en nu hebben we ook Anna Jantjies ontmoet die onze visa's heeft geregeld. We hebben een stortvloed aan informatie gekregen over Synergos, de projecten die ze uitvoeren en onze taken daarbinnen. We gaan het behoorlijk druk krijgen dat is wel duidelijk. Ze zien ons hier als de experts op het gebied van voeding en willen heel graag gebruik maken van onze kennis. We hebben gisteren zoveel informatie gekregen dat ik nog niet helemaal begrijp wat we nou allemaal moeten doen, maar volgens mij bestaat het uit 3 delen.

- een educatie programma over voeding opstellen voor verpleegsters.

- de voedingsstatus van verschillende regio's in kaart brengen.

- ons eigen onderzoekje bij een kliniek in de Hardap regio.

Verder worden we nog bij allerlei andere dingen betrokken om praktijk ervaring op te doen. In juni en juli zijn er 'nationale gezondheids dagen' waarbij ze naar de gezondheid van moeders en kinderen kijken. Wij mogen daarbij helpen. We mogen dan kinderen wegen, meten en hun armomtrek bepalen. Lijkt me super leuk en interessant! Komende maandag gaan we iemand van Unicef ontmoeten en dan krijgen we meer uitleg over wat we precies kunnen en mogen doen. Eén ding is zeker hier: we gaan ongelofelijk veel connecties op doen. Anne zij ook dat dat een van de belangrijkste onderdelen is van een stage: netwerken. Dat komt later altijd van pas met werk zoeken.

Dat was wat inhoudelijk over de stage, nu over Windhoek. Het is super westers hier. De supermarkten hebben een veel groter assortiment dan bij ons. Ze rijden gigantische auto's hier en van 'milieuvriendelijk' hebben ze nog nooit gehoord. Erg veilig is het hier niet. We hebben allemaal hekken en veiligheidssloten rondom onze bungalow. We hebben minstens 3 verschillende sleutels nodig om binnen te komen. Eerst leek ons dat wat overdreven, maar sinds gisterenmiddag zien we het nut er wel van in. Toen we voor de eerste keer met z'n 2en over straat liepen, naar huis vanaf Synergos, werden we al bijna bestolen. Twee jongens kwamen eerst bedelend naar ons toe en toen ze niks kregen begonnen ze te duwen en aan onze tassen te trekken. Dus wat doen wij: terug duwen en roepen 'leave us alone!!'. Het werkte ook nog gelukkig :p Lisette en ik hebben allebei een rugzak bij ons en volgens Anne ziet dat er nogal toeristisch uit. Misschien dat we daarom een makkelijk slachtoffer leken. Ik ga een handtas kopen, dat lijkt me beter.

Na 1 dagje stage hebben we gelijk al vrij, want vandaag is het Africa Day. Afrika is blijkbaar het continent met de meeste feestdagen. Ik vroeg wat ze nou precies vieren op Afrika Dag, maar dat weten ze eigenlijk zelf niet. Nouja, een extra dagje vrij om bij te komen en de omgeving te verkennen kan geen kwaad. Vanmiddag komt Anne ons ophalen om ons nog een kleine rondleiding te geven door Windhoek en vanavond zijn we uitgenodigd om bij haar, haar Nederlandse man en kinderen te komen eten. Maar eerst gaan we genieten van ons ontbijt. Onze huisgenoot, de Keniaanse dokter heeft ons beloofd traditioneel Afrikaans ontbijt te maken. Ik ben benieuwd!

Groetjes! Karlijn

  • 25 Mei 2011 - 09:40

    Marijke:

    Wow Karlijn! klinkt héél erg goed, enjoy:D

  • 25 Mei 2011 - 11:35

    Karen:

    Woah... Creepy van die bijna-besteling. Maar ik denk dat jullie er sowieso wel toeristisch uitzien :P

    Fijn dat 't appartement zo luxe is. En grote supermarkten. En meteen een vrije dag, haha :P Doe je goed ;)

  • 25 Mei 2011 - 13:36

    Jitske:

    Klinkt super leuk....Ik ga je weer volgen!

  • 26 Mei 2011 - 06:56

    Marinka:

    Hey, echt heel leuk om te lezen! Klinkt ook leuk wat je mag doen tijdens je stage:) Ik kijk weer uit naar je volgende verhalen! xx

  • 26 Mei 2011 - 17:43

    Chantal:

    Enjoy! :D

  • 27 Mei 2011 - 07:37

    Judith Klievink:

    Goh, nu zit je weer in zuidelijk Afrika, supervet! Waarschijnlijk schrok je die jongens daar wel even af (je bent tenslotte een 'grote meid').

    Super veel plezier en succes met je stage!!! Ik ben weer jaloers :)

  • 28 Mei 2011 - 12:19

    Anneke:

    Hey, die bungalow ziet er goed uit en zo te horen ga je je niet vervelen met al die projecten! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 91252

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: