Les geven aan de universiteit! - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Les geven aan de universiteit! - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Les geven aan de universiteit!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

19 Juli 2010 | Thailand, Watthana Nakhon

Elke zaterdag gaat P'Ae naar haar partimebaan in Sa Keaw. Ze heeft hier Engelse les aan de universiteit. Universiteit hier is anders dan bij ons. Hier is het meer bijscholing. In de klassen zitten mensen van 20 t/m 50 jaar oud. Vaak hebben ze al een baan en willen een diploma erbij. Afgelopen zaterdag ben ik met P'Ae meegegaan. Claudia is thuis gebleven. Ze voelde zich nog niet zo lekker en wilde liever rusten.
P'Ae had die dag 3 klassen en ik heb in alle 3 les gegeven. Het was echt super raar om volwassenen les te geven! Hun Engels is heel slecht, zo'n beetje hetzelfde niveau als de kinderen op school in Watthana Nakhon. Ik moest mezelf eerst weer voorstellen en vervolgens moesten ze vragen opschrijven en aan me stellen. Ze stelden dezelfde vragen als de kinderen op school! "Do you have a boyfriend?", "You like Thai food?", "You like Thailand?", "How long do you stay in Thailand?" enz. Ook reageerden de studenten hetzelfde als ik door de school liep. Ze keken me na en kwamen naar P'Ae toe om over de "farang" te vragen. Zelfs de directeur was wel heel benieuwd naar de farang in zijn school! Het blijft leuk om te zien hoe mensen op me reageren :)

Eigenlijk had P'Ae een heel programma voor dingen te bezichtigen gisteren. Claudia is echter nog steeds niet helemaal beter en wilde weer liever thuis blijven. Daarom heeft P'Ae me meegenomen voor de korte versie van het programma.
We zijn eerst naar ruines gereden in de buurt van Arounyaprathet. De ruines zijn uit het Kmehr tijdperk en waarschijnlijk was het vroeger een ziekenhuis. Het stelde eigenlijk niet zo veel voor en was hardstikke verlaten. Volgens mij was ik daar de eerste toerist ooit!
Vervolgens zijn we naar de grensmarkt bij Cambodja gegaan. Ik heb een nieuwe paraplu gehaald en een T-shirt. Ik was mijn paraplu vergeten bij de douane toen we naar Cambodja gingen en een paraplu is hier niet te missen. Het valt best mee met de regen, maar ik heb hem nodig voor de zon!
Boeddhisme is het belangrijkste geloof ik Thailand en er zijn daarom om veel tempels om 'respect te tonen'. P'Ae heeft me zo'n tempel laten zien. Ik heb 3 stokjes wierrook aangeboden en P'Ae deed voor hoe ik moet bidden. Boeddhisme is heeeel anders dan het Christendom! Ik vind het wel een mooi geloof en het is leuk om mee te maken hoe mensen er hier mee omgaan. Het speelt een hele grote rol in hun leven!
We wilden Claudia niet te lang alleen thuis laten dus zijn snel langs de Makro gereden voor avondeten. We zijn vroeg gaan slapen.

Nog meer Boeddhisme stond vandaag op het programma! Het is de verjaardag van de school en alle kinderen moesten iets aan de monniken aanbieden. De straat voor de school was versierd met vlaggetjes en er stonden tafels aan de kant van de weg. De kinderen, en wij ook, gingen achter een tafeltje staan om eten uit te delen aan de monniken. Die lopen met een kom langs om het eten op te halen.
Ook zijn er vandaag basketbalwedstrijden. Een tournooi georganiseerd door de koningin. Basketbalteams van scholen in de buurt kwamen naar onze school om wedstrijden te spelen. We zijn even gaan kijken. Go Watthana Nakhon!
Vervolgens was er een ceremonie waarbij de monniken deden bidden voor geluk voor iedereen. Er werden weer verschillende dingen aangeboden aan de monniken, zoals een medicijnpakket, bloemen, cake en geld. Op het eind werden we gezegend door een van de monniken. Ik denk dat ik heel veel geluk ga hebben dit jaar!

Sa wat die kha! Karlijn

  • 19 Juli 2010 - 09:17

    Monique Vanden Esker:

    Geweldig wat jij allemaal meemaakt!! En dan al dat geluk dat zomaar in je schoot geworpen wordt... Hou het vast!

  • 19 Juli 2010 - 11:22

    Marijke:

    Hee Karlijn, ik ben weer helemaal bijgelezen! alweer leuk zeg, ik stuur je nu een mailtje;)
    xx

  • 19 Juli 2010 - 20:17

    Dennis:

    Van les geven op de middelbare school naar lesgeven op de universiteit, das toch een knappe promotie! ;)
    Grappig om te horen dat je ook daar als een superster behandeld word.

    En wat geluk is nooit weg, toch?

  • 20 Juli 2010 - 07:32

    Mama:

    Wat uniek allemaal!
    Je kunt in Thailand dus altijd gaan werken als lerares Engels, op welk niveau dan ook.
    Heerlijk al dat geluk! Geniet ervan.
    Hoe gaat het inmiddels met Claudia?
    Liefs, mama

  • 20 Juli 2010 - 08:28

    Malou:

    Hee Karlijn! Ben weer helemaal bijgelezen, wat maak je veel mee, super! Ik ga zeker in de toekomst nog een keertje naar Thailand. Ik ben net terug van Jordanië, dat was ook geweldig. Zo'n andere cultuur en landschap. Maar die verhalen komen nog wel, als we weer op de Binnenveld zijn. Dat is nog even ver weg, haha. Heel veel plezier de laatste twee weken daar! Hoop dat jullie niks meer onder de leden krijgen, dat is extra vervelend als je op reis bent. Had ik zelf in Jordanië ook een paar dagen last van.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: