Sa wat die kha! - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Sa wat die kha! - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Sa wat die kha!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 Juni 2010 | Thailand, Watthana Nakhon

Ik heb zo ontzettend veel te vertellen dat ik nauwelijks weet waar ik moet beginnen! Heel erg bedankt voor al jullie reacties in ieder geval!!Om te beginnen, dit is mijn Thaise nummer: 0892057153. De landcode van Thailand is 0066.

Maandagmiddag hebben we Oh ontmoet, zoals ik in mijn vorige berichtje vertelde. Zij heeft ons uitgelegd hoe we met het openbaar vervoer naar Watthana Nakhon moesten komen. Eigenlijk zouden we eerst naar Chaiyaphum gaan, maar dat is niet door gegaan. Dat zou veel te ver omreizen zijn! Daarom hebben we gisterenmiddag eerst de taxi naar het Mochit bus station genomen. Thaise mensen zijn vreselijk aardig, maar hun engels is verschrikkelijk slecht! Het is al heel moeilijk om de taxi chauffeur uit te leggen waar je heen wilt. Vervolgens hebben we de bus genomen naar Arounyaprathet. Dat ligt vlak aan de grens van Cambodja en is iets voorbij Watthana Nakhon. We deden er ongeveer 5 uur over om er te komen. Onderweg ging het opeens heel hard regenen. Alle straten stond blank. Buiten de bus zagen we mensen tot aan hun knieen in het water lopen met hun schoenen in de hand. Onze backpacks lagen in de kofferruimte van de bus, dus het gevolg was dat die kliedernat waren toen we aankwamen! Mijn kleren waren gelukkig nog droog.

In Arounyaprathet kwamen P'Ae en een andere lerares ons ophalen met de auto en brachten ons naar de school in Watthana Nakhon. Daar was op dat moment net een meeting bezig voor alle 100 (!!) leraren. We werden gelijk voor het blok gegooid: het podium op, microfoon in de hand en onszelf voorstellen. Vervolgens zijn we in een restaurantje gaan eten met de directeur, assistent directeur en een aantal leraren. We worden behandeld als VIP's! De school is ontzettend groot. Veeeel groter dan ik had verwacht. Er zijn 2185 studenten, allemaal tussen de 12 en 18 jaar. Na het avondeten werden we naar ons verbijf gebracht. Wij dachten dat we bij P'Ae thuis zouden slapen, maar we werden naar de lerarenhuizen gebracht. Alle leraren wonen vlak achter de school in heel gammele huisjes. We schrokken wel even toen we daar kwamen. Het is super primitief allemaal. Douche? Wat is dat? Wc? Toiletpapier? Nee joh! Een gat in de grond is het toilet. Naast het toilet staat een steelpannetje met water en dat is je toiletpapier. De douche is een andere grote bak water. Met een klein teiltje moet je er (koud!) water uitscheppen en over je heen gooien.We hadden verwacht dat de badkamer westers zou zijn, maar dat viel dus tegen!! Onze kamer is op de eerste verdieping. Het enige in de kamer zijn 2 matrassen op de grond en een heleboel insecten! We hebben gelukkig wel netten rond onze matrassen gekregen.

Vanmorgen begon onze eerste schooldag. P'Ae kwam ons ophalen in het lerarenhuis en bracht ons naar school. Hier begint de school met een seremonie waarbij de vlag gehezen wordt. Alle 2185 leerlingen staan keurig in rijtjes op het voetbalveld met hun gezicht naar het podium. Natuurlijk moesten wij het podium op om ons voor te stellen! Spannend allemaal, maar ook heel leuk. Iedereen kijkt ons na hier en lacht naar ons. Ik voel me net een beroemdheid!
Na de openingsseremonie zijn we gaan ontbijten in de schoolcantine. Dat klinkt luxe, maar het is gewoon een kraampjes met eten buiten. Als ontbijt hadden we rijst met kip en een omelet. Best lekker... maar ik heb het liever als avondeten!
Rond 9 uur moesten we onze eerste lessen gaan geven. Claudia en ik zijn ieder met een andere engels lerares mee gegaan en we hebben hun geassisteerd bij het les geven. De kinderen spreken bijna geen engels. De lerares moest bijna alles vertalen wat ik zei. Ze vinden vooral uitspraak heel belangrijk hier en aangezien de lerares engels ook slechte uitspraak heeft, moest ik de woorden uitspreken die zij aanwees. De kinderen moesten het dan herhalen. Ik weet nog niet hoe ik het moet gaan doen als ik zelf les moet gaan geven!

Op het moment zit ik in de lerarenkamer. Hier is dus internet gelukkig, maar het is super langzaam. Leerlingen die langslopen kijken me allemaal na en zwaaien naar me. Het is een hele ervaring om hier te zijn! Ik heb nog zoveel meer te vertellen, maar ik kan er op het moment even niet opkomen. Jullie horen wel weer van me!

Sa wat die kha! (hallo/ tot ziens)
Karlijn

Ps. Ik heb het idee dat mijn Nederlands heel raar klinkt nu. Ik moet de hele dag super simpel engels praten hier, dus het is raar om nu weer naar nederlands over te schakelen.

@ Mama: maak je geen zorgen, ik let op mezelf ;) Gewoon meedoen met de rest en dan komt het wel goed!

@ Leonie: Jeej!! Ik ben heel blij dat we allebei een 8 hebben :D Vet goed van ons ;)

@ Judith: leuk dat je het ook leest! Jij zit nu in Finland toch? Hoe is het daar? In September ga ik de master Public Health Nutriton doen en ik begin gelijk met een afstudeervak.

  • 30 Juni 2010 - 06:31

    Marita:

    Heey Karlijn!

    Klinkt spannend allemaal! Handig dat je in de lerarenkamer je verhalen kunt schrijven!
    Heeel veel plezier nog en geniet ervan!

    Liefs, Marita

  • 30 Juni 2010 - 06:44

    Leonie:

    Hi Lady Gaga-rlijn;) Wauw! De school is echt enorm groot! Dat lesgeven wordt wel een uitdaging, maar gelukkig ben je goed ontvangen:) Ik leef heel erg mee met je sanitaire omstandigheden! Respect:P
    Heel veel succes met alles en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!:D
    Groetjes!!

  • 30 Juni 2010 - 07:25

    Papa:

    Hoi Karlijn,

    Geweldig wat je allemaal mee maakt. De hele familie leeft met je mee.
    Tip: wel goed de handen wassen!

    Veel plezier, Pap

  • 30 Juni 2010 - 07:29

    Marijke:

    Zoo dat klinkt goed!!
    heel veel succes dan met lesgeven komende week;)
    ik heb vanmiddag mn laatste tentamen en dan VAKANTIE!!!
    xx

  • 30 Juni 2010 - 07:34

    Mama:

    Ha Karlijn,
    Wat een ervaringen in zo'n korte tijd!
    Maar goed dat je tijdens je scoutingkampen ervaring hebt opgedaan met slechte sanitaire voorzieningen.Smeer je ook maar goed in met Deet tegen al die insecten.
    Wat een enorme school! Zijn de klassen groot? Hoe gedragen de leerlingen zich? Ik zou zo graag even met je meekijken. Lijkt me geweldig! Geniet ervan!
    Liefs, mama

  • 30 Juni 2010 - 07:41

    Marlies:

    Heyhey Karlijn!
    Wat veel avonturen gelijk!
    Maar dan zeggen ze dat leraren in Nl slechts verdienen, volgens mij zijn onze leraren miljonairs in vegelijking met daar! :O Wel leuk dat je nu een celeberty bent ;) En handig dat je in iedergeval in het begin wat hulp krijgt met les geven anders was het al helemaal lastig geweest!
    Nog veel plezier en succes en ik kijk uit naar je volgende bericht!

    xx Marlies

  • 30 Juni 2010 - 07:48

    Erwin:

    Sa wat die kha!

    Wat leuk allemaal wat je daar meemaakt in Thailand. Wel leuk dat het zo'n grote school is, dat is toch weer een verrassing. Als je daar klaar bent zou je zo voor de klas kunnen gaan staan hier in Nederland! Staat bij die Thaise begroeting het woordje 'Kha' voor jou voornaam? Of hoort dat er standaard bij? Ik hoor het wel.

    Groeten van Erwin

  • 30 Juni 2010 - 10:43

    Anneke:

    Hey Karlijn!

    Jaja, het avontuur kan beginnen! Oei, geen westerse badkamer.. het is maar goed dat het er warm is, dan is een koude plens met water nog niet zo gek ;)
    Mmh, inderdaad lastig hoe je nu les moet geven. Het zal nu veel met plaatjes werken zijn. Dalijk zijn al onze mooie ideeen over verhaaltjes voorlezen en in groepjes werken voor niks geweest. Hopelijk kun je een goede manier verzinnen om ze wat bij te brengen!
    Veel succes en geniet van je tijd in Thailand!

    x Anneke

  • 30 Juni 2010 - 18:36

    Dennis:

    Hey,

    vreemd om te lezen dat een wc onbekend is, maar er vervolgens wel een internetaansluiting zit. Dat klinkt echt heel tegenstrijdig!

    Lukt het ze daar trouwens een beetje om je naam uit te spreken? ^_^

    Groetjes,
    Dennis

  • 07 Juli 2010 - 17:51

    Judith:

    Sawadeekaa! Je verhalen geven mij een heel ander beeld dan wat ik op de website van volunthai las (Westerse voorzieningen, de leerlingen hebben een basis kennis van engels...) Wellicht heb ik dan een basiskennis van Thais :D
    iets van nung, song, saam, si, ha, hok, tjet, pet khao, sip (1-10)!! Waar een vakantie al niet goed voor is :) (oja, en geen hoi of mooi, of moi zeggen, de een klinkt als schaamhaar en de andere als vrouwelijk geslachtsdeel...)
    Wellicht een beter tip dan handen wassen Loenie :p

    Ik zit idd in Finland, en ik voelde me al een beetje een beroemdheid, toen iedereen naar me toe kwam, van 'jij bent die nieuwe, uit nederland toch?'
    Haha, hier zijn ze ook niet gewend aan buitenlandse werknemers dus ;) maar voor de rest wordt ik overal in het Fins aangesproken, dus ik val niet op of zo hoor!

    Heel veel succes daar, na dit avontuur is een master vast een makkie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 91216

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: