Waar o waar zal ik de komende maand wonen? - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Waar o waar zal ik de komende maand wonen? - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Waar o waar zal ik de komende maand wonen?

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

21 Juni 2011 | Namibië, Mariental

Hallo Allemaal,

Eindelijk is het zover. Het is tijd om met het veldwerk te beginnen. Hier ben ik voor gekomen!

Gisteren heeft Nelago van Synergos me naar Mariental gebracht. Ik was nogmaals verbaasd over de super lange weg met niks erom heen. Dat blijft een heel mooi gezicht. We kwamen rond 3 uur in Mariental aan. Bij aankomst gingen we gelijk even langs de RDU (het regionaal bestuur) om te laten weten dat ik was aangekomen. Vervolgens zijn we naar het ziekenhuis gereden, waar verpleegster Evalyne woont. Evalyne draait vooral nachtshifts dus ze was ’s middags gewoon thuis (en lag te slapen). Ze woont op het terrein van het ziekenhuis in kleine woningen speciaal gebouwd voor verpleegsters en doktoren. Zo’n huisje bestaat uit 3 ruimtes: een badkamer, slaapkamer en een woonkamer/keuken. Ik vond het geen geweldige verblijfplaats, maar ik had niet veel keus (dacht ik). Behalve dat het een heel klein huisje is, was ik ook niet zo blij met Joyna. Joyna is het 5 jaar oude dochtertje van Evalyne en ik heb nog nooit zo’n brutaal meisje ontmoet. Ik denk dat het door haar opvoeding komt. Zoals ik al zei, draait Evalyne nachtshifts. Dat houdt in dat Joyna ‘s nachts alleen slaapt in dat huisje. ’s Ochtends komt haar moeder thuis, maakt haar klaar voor school en schopt haar de deur uit. Joyna gaat met een taxi naar school. Dan gaat Evalyne slapen. Als Joyna rond 12 uur naar huis komt, maakt Evalyne lunch voor haar en dan gaat ze verder slapen. Joyna zit dus de hele middag alleen terwijl haar moeder slaapt. ’s Avonds na het eten, rond 7 uur moet Evalyne alweer werken. Dan komt ze rond half 9 naar huis om Joyna snel in bed te stoppen en dan vertrekt ze weer. Met ander woorden: Joyna ziet haar moeder bijna nooit en moet veel alleen doen. En dat terwijl ze 5 is! Ik kreeg de indruk dat Evalyne heel blij was dat ik kwam, omdat ik dan babysitter voor Joyna kon spelen. Daar had ik eerlijk gezegd weinig zin in... Ik vind kinderen heel leuk, maar Joyna is een kleine etterbak en ik heb wel iets beters te doen nu ik hier ben.

Jullie zullen gemerkt hebben dat ik de vorige alinea in de verleden tijd heb getypt. Het zit namelijk zo. Vanmorgen bracht Evalyne me naar het ziekenhuis om Karukas te ontmoeten. Zij is de hoofdverpleegsters die over alle klinieken gaat. We ontmoetten echter eerst een PMO (anders hoofd van iets) en hij vond dat ik andere accommodatie moest krijgen. De reden is een beetje vaag... Ze dachten dat Evalyne financieel van mij misbruik wilde maken geloof ik. Dat was helemaal niet waar, want ik zou Evalyne niks betalen voor mijn verblijf. Daarnaast voelden ze zich een beetje gepasseerd. Blijkbaar had het ziekenhuis benaderd moeten worden voor onderdak voo r mij, maar wij (Anne en ik) wisten van niks. Die PMO, genaamd John, ging dus andere accommodatie voor mij zoeken en hij zij dat ik wel in een ander verpleegsterhuis kon slapen. Echter die huisjes zijn nog veeel armoedigeren dan het huisje van Evalyne. Toen ik er ging kijken, schrok ik vrij erg. Het was een piepklein, enorm koud en vies kamertje met een bed dat bijna uit elkaar viel en een ladekastje. Ze zouden een koelkastje en een klein kookstelletje voor op het kamertje regelen en de rest was gedeeld. De badkamer en het toilet waren gedeeld met een hele afdeling, een stuk of 10 kamers (soms met een heel gezin in 1 kamer). Ik zal jullie de details besparen, maar het zag er heel vies uit... Maarja, ik legde me er maar bij neer, want wat voor andere keus had ik? Gelukkig was Nelago nog niet vertrokken terug naar windhoek en konden we langs een soort zeeman om de belangrijkste spulletjes te kopen, want behalve het bed en het kastje was er dus niks in de kamer. Ik heb een deken, bedovertrek, kacheltje, schoonmaakspullen enz. gekocht. Ik had de sleutel voor het kamertje nog niet gekregen en toen kwam John alweer langs. Hij had nu weer een andere optie voor mij, want hij vond dat huisje toch wel erg primitief. Dus waar zit ik nu? Ik zit nu in een super deluxe groot huis, samen met een vrouwelijk arts uit Cuba. Ik heb mijn eigen slaapkamer en er is een grote keuken, woonkamer, badkamer en apart toilet. Dit is zowaar nog mooier dan het huisje in Windhoek!

Ik ben vandaag er dus nog niet aan toe gekomen om met de data collectie te beginnen. Het enige wat we hebben gedaan, is verzinnen waar ik zou gaan wonen. En dat terwijl ik eigenlijk al onderdak had (bij Evalyne). Nouja, TIA: This is Africa.

Groetjes! Karlijn

  • 21 Juni 2011 - 16:48

    Marijke:

    Geniaal! Ik ben benieuwd naar je verblijfplaats, succes morgen met je veldwerk!

  • 21 Juni 2011 - 17:18

    Erwin:

    Hai Karlijn, Een spannend verhaal met een happy end. Je bent er uiteindelijk dus nog op vooruit gegaan. Je verblijfplaats is nu in orde en een goed begin is hopelijk het halve (veld)werk. Succes! Groeten van Erwin.


  • 21 Juni 2011 - 19:51

    Claudia:

    jeetje, wat een gedoe! gelukkig zit je nu wel goed dan, kan je je ook beter concentreren op je onderzoek! ;D

  • 22 Juni 2011 - 08:48

    Mama:

    Hoi Karlijn,
    Je maakt nog eens wat mee! Maar gelukkig is het weer goed afgelopen. Met die vrouwelijke arts uit Cuba zul je misschien beter kunnen praten ook. Veel succes, hopelijk kun je nu starten met je onderzoek.
    mama

  • 22 Juni 2011 - 10:53

    Karen:

    Hahah wat :')
    Gekke mensen toch. Maar je zit nu tenminste lekker in een mooi huis! Tenzij ze morgen weer langskomen dat je kan verkassen... ;)
    Veel succes met je veldwerk!

  • 22 Juni 2011 - 15:20

    Marinka:

    Wat een spannende verhalen weer! Gelukkig heb je nu een mooie plek om te verblijven:) Veel succes met data verzamelen.

  • 23 Juni 2011 - 10:03

    Anneke:

    Klinkt goed die woning, stukken beter dan een armoedig kamertje :S Hoe bevalt het data verzamelen? Heb je er last van dat het allemaal wat primitiever is? Succes ermee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 91251

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: