Maansverduistering - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Maansverduistering - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Maansverduistering

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

16 Juni 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Hebben jullie de maansverduistering gisteren gezien? In Nederland zal het wel te bewolkt zijn geweest, zoals meestal. Daar hebben ze hier in Namibië bijna nooit last van. Gedurende de 4 weken dat ik hier ben, heb ik pas 2 keer wolken gezien. Er was dan ook een groot evenement geörganiseerd om de maansverduistering te bekijken. De directeur van Synergos, Len, had me uitgenodigd om samen met zijn zoon, Jaak, en de vriendin van zijn zoon, Marcelle naar de maansverduistering te gaan kijken.
Marcelle kwam me rond half 5 ophalen bij Synergos en we zijn eerst met z'n tweetjes warme chocolademelk (lekker winters) gaan drinken bij een café genaamd 'The roof of Africa' (Het dak van Afrika). Het was heel gezellig en vooral erg leuk om eindelijk weer eens met iemand van mijn leeftijd te praten. Marcelle is 25 en, net als Jaak, arts in opleiding. Ze is geslaagd voor de opleiding zelf en moet nu 2 jaar stage lopen voordat ze echt arts is. Ze is pas sinds december in Namibië, want ze komt eigenlijk uit Pretoria in Zuid-Afrika. Daar heeft ze ook gestudeerd en Jaak ontmoet. Arts zijn in Namibië of Zuid-Afrika is ontzettend zwaar als ik haar zo hoorde vertellen. Ze maken ontzettend veel uren, werken vaak 13 uur achter elkaar, en komen heel wat ernstige gevallen tegen. Ze komt ook veel ondervoeding tegen en ik ben uitgenodigd om vrijdag of zondag mee te gaan naar het ziekenhuis hier in Windhoek om de kijken op de kinderafdeling naar alle gevallen van ondervoeding. Ik ben benieuwd wat ik te zien ga krijgen...

Na de heerlijke warme chocomel gingen Marcelle en ik naar het maansverduisteringevenement. Len, zijn vrouw, Jaak en vrienden van hen waren al daar. Ik was heel erg verrast over de grootte van het evenement! Toen ik werd uitgenodigd had ik geen idee wat het inhield. Het vond plaats in een particuliere school, voor alle rijke kindjes zeg maar. De leerlingen hadden meegeholpen organiseren en waren de obers voor de avond. Er stond een gigantische tent op een grasveld met allemaal mooi gedekte ronde tafels binnenin. Daar vonden we ook Len met aanhang. Na een kort introductiepraatje van de organisator kon iedereen eten halen. Dat moest snel gebeuren, want 20 minuten later gingen de lichten uit voor een uitleg over het zonnestelsel door een expert op het gebied van astronomie. Het was super interessant, hij vertelde een heleboel wat ik nog niet wist. Hij vertelde natuurlijk ook over de maansverduistering van die avond, hoe het werkte en waarom deze bijzonder was. Vervolgens ging iedereen naar buiten om de maansverduistering te bekijken. Er stonden 3 enorme telescopen opgesteld. Eén was gericht op de maan, een ander op saturnus (de planeet met die ringen) en één op een groep sterren die ze de 'jewelbox' (schatkist) noemden. Het was heel indrukwekkend om te zien en een zeer geslaagde avond!

Komende zaterdag is Marcelle jarig en ik ben uitgenodigd om vrijdag mee te gaan om het te vieren met een paar vrienden van haar. Voor mij nog een gelegenheid om meer mensen te ontmoeten. Ik heb er zin in :)
Helaas heb ik niet veel tijd om Marcelle en haar vrienden goed te leren kennen, want vanaf maandag ga ik veldwerk doen. Ik ga voor 4 weken naar Mariental om gegevens te verzamelen over ondervoeding en de diversiteit van het dieet. Alle voorbereidingen zijn zo goed als getroffen. Synergos zorgt voor transport maandag en ik blijf slapen bij een verpleegster (Evalyne) die vlak naast het ziekenhuis woont. Ik denk dat het een heel indrukwekkende tijd gaat worden. Ik zal veel ondervoeding en armoede zien en hopelijk kan ik er een steentje aan bijdragen om daar wat aan te doen.
Voordat ik naar Mariental ga, plaats in nog een berichtje, want ik weet niet of ik daar internet heb. Ik denk dat ik dan in ieder geval minder vaak updates zal kunnen geven.

Groetjes, Karlijn

  • 16 Juni 2011 - 09:58

    Jitske:

    Het klinkt echt geweldig wat je allemaal mee maakt. Het zal vast wel heftig zijn soms maar echt een enorme ervaring. Ben jaloers!!

  • 16 Juni 2011 - 11:10

    Erwin Meeks:

    Hai Karlijn, een unieke ervaring om die maansverduistering op deze manier mee te maken! Trouwens wist je dat jij en Lionel Messi eigenlijk een soort van collega's zijn? Gisterenavond was hier een actie-uitzending van Unicef op televisie om leden te werven, en daarin was ook een reportage met de activieiten van Messi voor Unicef te zien. Dus als Unicef-sympathisant zit je altijd in goed gezelschap, ook als er even geen internet is om je ervaringen met het gewone volk te delen, hahaha.
    Groeten van Erwin.

  • 16 Juni 2011 - 12:28

    Chantal:

    Is 'die met die ringen' niet Saturnus? ;)

  • 16 Juni 2011 - 13:15

    Karlijn Meeks:

    Waah, je hebt volkomen gelijk! Ik heb me vergist. Het is verbeterd :) Thanks!

  • 16 Juni 2011 - 20:08

    Claudia:

    Heel veel succes alvast!!! Toch wel mooi hoe je daar arm en rijk mee mag maken. Probeer je hoofd een beetje koel te houden ;p x

  • 17 Juni 2011 - 20:43

    Malou:

    Hee Karlijn,

    Elke keer lees ik weer met veel interesse je berichtjes. Niet niks wat je daar meemaakt! Gelukkig ook leuke dingen tussen de mindere dingen door. Het veldwerk zal wel even zwaar vallen, maar daar sla je je vast goed doorheen. En natuurlijk ook erg leerzaam. Door je woorden door lees ik dat het ook wel lukt om je aan te passen aan het alleen zijn.
    Wij hebben hier in Wageningen ook nog een poging gedaan om de maansverduistering te zien maar volgens mij zat de maan nog achter de gebouwen (of de wolken :P). Rob is hier deze week geweest, dat was erg als vanouds gezellig. Ik wacht met smart op je volgende berichtje :-).
    xxx

  • 18 Juni 2011 - 09:33

    Mama:

    Hoi Karlijn,
    Wat een unieke belevenis, met die maansverduistering!
    Hier is ook goed nieuws: Ewin is geslaagd voor zijn Havo-diploma!
    Succes met je reis naar Mariental a.s. maandag. Goed dat je 4 weken kan gaan. Dan lukt het misschien om het hele onderzoek in één keer te doen.
    Groetjes, ook van oma Meeks, die altijd vraagt hoe het met je gaat.
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 91252

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: