Bugs on a rug - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Bugs on a rug - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Bugs on a rug

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

11 Juni 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Ook al is de titel van vandaag ‘Bugs on a Rug’ (insecten op een tapijt), het heeft gelukkig niks met echte insecten te maken. Ik heb geen vliegjes meer in de pasta gevonden en behalve 2 muggenbulten, heb ik ook op geen enkele andere manier last van insecten gehad.

Donderdagavond was ik uitgenodigd om naar het schooltoneel van Kiama en Mureithi te gaan. Arjan kwam me ophalen vanuit zijn werk en na een heel haastig avondeten, waren we precies om 19:00u op school. Kiama en Mureithi waren al daar. De titel van het toneelstuk was 'Bugs on a rug' en het werd georganiseerd door wat in Nederland groep 1 t/m 8 zou zijn. Elke klas was verkleed als een ander soort insect en zong een liedje dat bij hun soort paste. Zo had je de militairy ants (militaire mieren) die het liedje "March of the Army Ants” zongen en de spinnen die zongen "Eency Weency Spider". De grootste verrassing was de directeur van de school die in een kortebroek en met opplak-vleugels over het podium kwam springen. Het was ontzettend leuk!

Waar denken jullie aan als ik 'UNICEF' zeg? Ik denk dan aan een gigantische organisatie die opkomt voor de rechten van kinderen wereldwijd, opgericht door de Verenigde Naties. Ik dacht altijd 'als je daar werkt, dan heb je het gemaakt binnen ontwikkelingswerk'. Ik heb eens op de site van Unicef gekeken of ik er misschien stage kon lopen. Als je de lijst met eisen ziet voordat je ook maar MISSCHIEN in aanmerking komt voor een stage, dan schrik je je dood.
En toen zat ik daar ineens gisteren... Bij een conferentie van Unicef als vertegenwoordiger van Synergos. Ik heb me nog nooit zo belangrijk gevoeld als gisterenochtend. En dat terwijl het heel last-minute was! Nu volgt de uitgebreidere uitleg. Gisteren om 08:15u, toen ik net het Synergos kantoor binnen kwam, kreeg ik een smsje van Anne dat om 09:00 een conferentie van Unicef zou beginnen en dat ik er naartoe moest. Pardon?! (In Afrika kunnen ze niet vooruit plannen.) Gelukkig was Anna Janties bereid om me er met de auto heen te brengen. Het was in een gigantisch en luxe hotel genaamd 'Safari Court'. De conferentie ging over een campagne die in 2009 hier in Namibie van start is gegaan. De campagne heet 'Break the Chain' en is bedoeld om de verspreiding van HIV tegen te gaan door polygamie te ontmoedigen. Een maand geleden was het effect van de campagne geëvalueerd door mensen in het hele land te interviewen. De conferentie was bedoeld om de resultaten van de evaluatie te presenteren en te bespreken. Ik schat dat er een stuk of 40 mensen aanwezig waren. Tijdens het namenrondje bleek dat ze allemaal van bekende en grote organizaties waren of van Ministeries, zoals het Ministerie van Volksgezondheid en het Ministerie van Communicatie & Infomatie. Ik voelde me heel belangrijk toen het mijn beurt was, opstond en zei "Good morning. My name is Karlijn Meeks and I'm here from Synergos". Het duurde tot 13:00u met aansluitend een lunch buffet in het naastgelegen super deluxe restaurant. De voorzitter kwam mij nog vragen of mijn 'chauffeur' soms ook wilde deelnemen aan het lunchbuffet. Ik moest me inhouden om niet keihard te gaan lachen. Ik? Een chauffeur? Nelago kwam me ophalen met haar zoontje nog achterin de auto. Laat ik haar maar niet mijn 'chauffeur' noemen :p

Tegenover al die luxe wilde ik vanmorgen iets sportiefs doen. Ik ben naar de Maerua Mall gewandeld. Na ongeveer 45 minuten stevig doorlopen, zag ik het gigantische winkelcentrum recht voor me liggen. Het verbaasde me dat ik het in één keer had weten te vinden. Ik heb een nieuwe rugzak gekocht. Dat was wel nodig, want de enige rugzak die ik bij me had, heeft een kapotte rits. Nu heb ik zo'n mooi sportief ding, min of meer bedoeld voor lange wandelingen. Als die niet stevig is, weet ik het niet meer.

De Keniaanse dokter is het weekend weg, dus ik ga lekker genieten van de rust. Ik ben er trouwens deze week achter gekomen hoe hij heet, nu hoef ik hem niet steeds ‘de Keniaanse dokter ‘ te noemen. Hij heet Solomon Orero. Aangezien hij een dokter is, is het hier niet gebruikelijk dat ik hem met zijn voornaam aanspreek. Ik moet zelfs 'dokter Orero' zeggen. Jaja, status is alles hier.
Morgen ga ik muffins bakken om uit te delen met mijn verjaardag maandag. Anne heeft me allerlei keukenspullen geleend, want er is nog niet eens een garde in dit huisje. Ik hoop dat ze niet mislukken in de vreemde oven hier!

Groetjes, Karlijn

  • 11 Juni 2011 - 19:01

    Karen:

    Wowww! Nice! Dat je zomaar bij een UNICEF meeting zit joh... Je maakt nog eens iets mee daar :P

  • 11 Juni 2011 - 20:50

    Erwin Meeks:

    Hai Karlijn, ik vind toch dat het tijd wordt voor je persoonlijke chauffeur, dan heb je tenminste iemand om mee naar binnen te roepen bij de luxe Unicef-etentjes ;p. Wel mega-mooi dat je dat allemaal mag meemaken.
    Succes/sterkte met het bakken van je muffins en geniet van je rustige weekend nu 'dokter Orero' er niet is.
    Groeten van Erwin.

  • 12 Juni 2011 - 15:43

    Oma Van Roij:

    Hoi Karlijn, gefeliciteerd met je verjaardag! Ik heb je verslagen gelezen en ik ben nu in Neerbeek. Het is af en toe hectisch wat je daar allemaal meemaakt. We zullen het maar de plussen en de minnen noemen, maar belangrijk is jouw optimisme en je interesse voor alles. Ik geef het je te doen. Het allerbeste en veel liefs, van Oma van Roij

  • 13 Juni 2011 - 06:42

    Mama:

    13 juni 2011,
    Karlijn, proficiat met je verjaardag vandaag!!! Het zal vast een andere verjaardag worden dan je gewend bent, nu je zo ver van huis bent. Maar leuk om het eens op 'zijn Afrikaans'mee te maken.
    Een heel gezellige, bijzondere dag en veel liefs en drie dikke zoenen van papa en mama!

  • 13 Juni 2011 - 07:44

    Erwin Meeks:

    Hai Karlijn, Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! Maak er een gezellige dag van met al je Namibische vrienden ;). Groeten van Erwin.

  • 13 Juni 2011 - 10:36

    Donné En Petra:

    Karlijn,

    Proficiat met je verjaardag!

    Petra, Donné Tim en Michelle

  • 13 Juni 2011 - 22:52

    Leonie:

    Wat een leuk blogbericht!
    En wat een ervaring met de UNICEF-meeting!:D Even improviseren dus:P Ik hoop dat je nog meer van zulke mooie gelegenheden krijgt om te netwerken:)

    Ben stiekem benieuwd naar het resultaat van je muffins:D Mijne waren mislukt dit weekend (niet gerezen):O Bij jou is het vast beter gegaan;)

    Groetjes:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 91250

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: