De Nationale Immunisatie Dagen - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu De Nationale Immunisatie Dagen - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

De Nationale Immunisatie Dagen

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

22 Juli 2011 | Namibië, Mariental

Hallo allemaal,

Schop polio Afrika uit! Dat was het motto van de NID’s (Nationale Immunisatie Dagen) in Namibië. De NID’s zijn een landelijk programma waarbij alle kinderen jonger dan 5 jaar geïmmuniseerd worden voor polio. In Europa bestaat polio al 10 jaar niet meer, maar hier in Afrika komt het nog geregeld voor. Het bekendste symptoom van polio is verlamming van de benen.

De NID’s duurden 3 dagen, van 19 t/m 21 julli, en ik mocht helpen. Ze hebben hier een enorm tekort aan medisch personeel en daarom was ik ingedeeld als verpleegster in plaats van vrijwilligster. Dat hield in dat ik de kinderen zelf moest immuniseren. Gelukkig hoeft dat voor polio niet met een injectie, maar heel gemakkelijk met 2 druppeltjes vaccin in de mond van het kind. Al ging zelfs dat niet bij alle kinderen even gemakkelijk. Sommigen schreeuwden, hielden hun mond stijf dicht of spuugden het vaccin weer uit.

Er gingen 2 vrijwilligers met mij mee om te helpen; Theodor en Elvis. Elvis had een checklijst waarop hij moest aangeven hoe oud het kind was dat we immuniseerden en Theodoor zette met een zwarte marker een streepje op de linkerduim van het kind. Kinderen staan hier niet geregistreerd en er is dus geen namenlijst of iets dergelijks. Daarom is de makkelijkste manier om te kijken of een kind al geïmmuniseerd is door de kijken naar het streepje op de duim. Het doel van de campagne was om alle kinderen jonger dan 5 jaar in heel Namibië te bereiken. In dit land is dat een enorme opgave. Er waren 4 taktieken om alle kinderen te bereiken:

- In de klinieken en ziekenhuizen: moeders kunnen hier met hun kind komen om de vaccinatie te halen.
- House-to-house: teams die te voet van huis naar huis lopen in sloppenwijken en andere buurten op zoek naar kinderen jonger dan 5.
- Mobiel: teams die met een auto rondrijden op zoek naar kinderen.
- Outreach: hetzelfde als de outreaches waar ik vorige week mee ben geweest. Ze gaan naar extreem afgelegen gebieden op zoek naar kinderen.

Mijn team moest house-to-house doen. Na deze 3 dagen is mijn conditie weer helemaal op niveau hoor! We moesten elke ochtend om 06:30 bij de kliniek zijn om de koelboxen met de vaccins voor te bereiden. Vervolgens werden we rond 7 uur met een auto in een sloppenwijk gedropt. Beginnen maar; de hele dag lopen! Rond de tijd dat we begonnen lagen de meeste mensen nog te slapen. Dus de eerste 15 minuten riep Theodor met de megafoon in 3 talen (Afrikaans, Nama en Engels) dat we polio druppels kwamen uitdelen. Wat daar op volgde, leek bijna uit een griezelfilm te komen. Overal kwamen kleine kindjes vandaan gekropen! Moeders, vaders en oma’s kwamen uit de huizen met kinderen op hun arm en om hun heen. Allemaal jonger dan 5 jaar! Ik heb nog nooit zoveel kinderen tegelijk gezien. Namibië heeft een heel jonge populatie en de gemiddelde vrouw krijgt 5 kinderen. Dat is heel goed te merken! De eerste dag hadden we na zo’n 3 kwartier al 150 kinderen geïmmuniseerd. De 2e en de 3e dag waren rustiger. De meeste kinderen hadden de 1e dag al de druppels gekregen en daarom was het, vooral de 3e dag, controleren of er geen enkel kind overgeslagen was. Dat hield dus in dat we door de straten liepen en overal vroegen of de kinderen polio druppels hadden gehad. En voor kinderen die alleen over straat liepen, keken we naar de duim.

Aan het eind van alle 3 de dagen was ik compleet gesloopt. Moe van het lopen, beetje verbrand van de zon en vooral helemaal gezandstraald. Hier in het zuiden zitten we vlak naast de Kalahari woestijn en dat is goed te merken. Het is hier ontzettend droog en er is altijd en overal zand. Ik moet elke dag mijn schoenen schoonmaken. Ook al zijn ze ’s ochtends nog zwart, na een half uurtje lopen zijn ze compleet bruin van het zand. Als er een auto langs je rijdt, krijg je altijd een stofwolk in je gezicht. Alleen daarom is een zonnebril dragen al een must.

En na die indrukwekkende NIDs komt mijn verblijf in Mariental tot een einde. Mijn begeleidster, Anne, heeft me laten weten dat ze me maandag komt ophalen. Ik heb dus nog één weekendje hier en dat ga ik benutten door iedereen die ik hier heb ontmoet nog een laatste keer te zien. Ik ga mijn nieuwe vrienden hier missen! Vanaf maandag verblijf ik tot eind Augustus in Windhoek om de data te analyseren en een verslag erover te schrijven. Een stukje saaier dan het veldwerk hier in Mariental, maar het hoort er ook bij.

Groetjes, Karlijn

  • 23 Juli 2011 - 04:52

    Chantal:

    Blijf genieten lieve meid! :) Prachtige avonturen, elke keer weer! :D

  • 23 Juli 2011 - 10:00

    Leonie:

    Echt supergoed werk dat je verzet! Ook mooi dat je zo'n verschil kunt maken daar:) Ondanks dat: zorg goed voor jezelf en rust lekker uit van al dat harde werken. Dat heb je wel verdiend! En bedankt voor de leuke updates uit Mariental natuurlijk!:D Ps1. Leuk die foto met 'jouw' koelbox! Ps2. Dit weekend hier nog de bolletjesparaplu, maar maandag eindelijk beter weer!:D

  • 23 Juli 2011 - 11:58

    Mama:

    Je bent alweer heel wat ervaringen rijker. Wat leven die mensen toch armoedig!
    Nog een fijn weekend in Mariental en tot de volgende keer in Windhoek.
    Groetjes, mama

  • 24 Juli 2011 - 11:33

    Anneke:

    Karlijn, wat doe je toch goed werk!
    Jammer dat het veldwerk al voorbij is, maar je bent iig een hele ervaring rijker. En gegevens om te verwerken :P Waarschijnlijk ga je het in Windhoek ook nog leuk hebben hoor, succes nog!
    Ik ga dinsdag op vakantie, lekker de natuur in. Ik hoop daarna weer volop je blogs te lezen! Tot dan! x Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 91061

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: