Alcohol in de politie kantine en de wasstraat - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Alcohol in de politie kantine en de wasstraat - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Alcohol in de politie kantine en de wasstraat

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

17 Juli 2011 | Namibië, Mariental

Hallo allemaal,

Allereerst een blijde boodschap: ik ben klaar met de data collectie! Donderdagochtend heb ik de laatste 7 interviews gedaan en mijn doel van 100 bereikt. Ik ben blij dat het erop zit. 100 keer hetzelfde interview doen, wordt echt saai na een tijdje. De resultaten zijn nog even schokkend als toen ik halverwege was. Veel kinderen acuut ondervoed en nog veel meer chronisch ondervoed. Zelfs de moeders hebben ondergewicht.
Ook al zijn de cijfers nog zo schokkend, er is geen directe oplossing. Met mijn onderzoekje probeer ik aan te tonen dat de diversiteit van het dieet belangrijk is tegen ondervoeding. De oplossing zou dan zijn om moeders te leren uit verschillende voedselgroepen te eten. Nu eten ze voornamelijk maispap en (als ze er genoeg geld voor hebben) een stukje vlees. Het zou veel beter zijn als ze dat stukje vlees eens zouden vervangen door fruit en/of groente. En ook als ze eens een andere koolhydraatbron eten dan pap. Ik betwijfel echter of voorlichting daarover veel zal helpen. Namibië is een enorme vleescultuur. Zonder een stukje vlees, vinden ze het geen maaltijd. En die maispap is een eeuwen oude traditie hier in het zuiden die je niet zomaar afleert. Daarnaast is diversiteit absoluut niet het enige dat zorgt voor de ondervoeding. Problemen zoals tiener-zwangerschappen, alcohol misbruik en ouders die niet weten hoe ze hun kindje moeten bijvoeden zijn problemen die waarschijnlijk nog meer bijdragen aan de ondervoeding. Maar hoe pak je die aan? Alcohol is goedkoper dan water en meisjes willen graag jong en veel kinderen.

Het alcohol probleem heb ik in levende lijve mogen aanschouwen. Vrijdagavond ben ik met Maria en Allen, 2 vrienden van de kliniek, naar een bar geweest genaamd ‘The police canteen’ (De politie kantine). Ik was verrast toen ik de bar binnen kwam dat ik de enige blanke was. Maar ik was lang niet zo verrast als het publiek in de bar. Iedereen staarde naar me. Ik heb het al eerder verteld, maar de gevolgen van de apartheid zijn hier nog goed merkbaar. Officieel zijn zwarten en blanken gelijk, maar de blanken moeten nog steeds niks hebben van zwarten. Een voorbeeld: tijdens de apartheid waren er verschillende scholen ‘slegs vir blankes’ (alleen voor blanken). Toen de apartheid werd afgeschaft, mochten zwarte kinderen ook naar deze scholen. De blanke ouders wilden hier echter niks van weten en haalden hun kinderen van school. Zij gaan nu naar privéscholen waarvan de kosten zo hoog zijn dat zwarten die nooit kunnen betalen. Zwarten zijn hier duidelijk armer dan de blanken. Hetzelfde geldt voor de bar waar ik vrijdagavond was. Blanken mogen er wel degelijk komen, maar ze willen niet. Ze voelen zich beter dan zwarten en willen niet ‘mengen’. Iedereen in de bar vond het dan ook geweldig dat ik er was. Ik heb heel wat mensen ontmoet, iedereen wilde zichzelf aan mij voorstellen. En niet alleen voorstellen, ze wilden ook dat ik bier voor ze zou kopen (niet gedaan hoor). Omdat ik blank ben denken ze dat ik rijk ben en daar willen ze van profiteren. Na een uur had ik het helemaal gehad met al die starende blikken en zijn Maria, Allan en ik naar huis gegaan.

Gisteren volgde er echter nog een soortgelijke ervaring. Ik heb veel contact met Gustavoh, een van de jongens die ik vorig weekend op het Cubaanse feest heb ontmoet. Hij nodigde me gisterenavond uit om met een aantal anderen van de Hardap dam naar de Carwash (wasstraat) te gaan. De Carwash is ook een soort bar, maar nog net weer een graadje lager dan de Police Canteen. Hier komen velen uit de lokaties (sloppenwijken) zich lam zuipen en dansen. Ook hier werd ik schaamteloos aangestaard, wilde iedereen zich aan mij voorstellen en aan mijn haar voelen. Gustavoh had Dr. Santana beloofd dat hij goed op mij zou letten en daar hield hij zich ook heel letterlijk aan. Hij was constant in mijn buurt en zodra er weer een jongen die hij niet kende met me probeerde te praten, jaagde hij die weg. Als hij even weg ging, dan kreeg zijn broer de taak om als mijn bodyguard te spelen. En die taak nam ook híj heel letterlijk. Hij stond constant op een halve meter afstand naast me met zijn armen over elkaar. Ik had heel gemengde gevoelens, van de ene kant vond ik het ontzettend grappig en van de andere kant vond ik het ook vervelend. Het gevoel van: “ik kan prima voor mezelf zorgen hoor!”. Nou mama, je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over mijn veiligheid.

Groetjes, Karlijn

  • 17 Juli 2011 - 15:30

    Mama:

    Karlijn, ik maak me geen zorgen meer over je veiligheid. Je hebt het goed geregeld!
    Heerlijk dat je klaar bent met de data collectie. Jammer dat de uitkomst zo schokkend is en dat het zo moeilijk is er echt iets aan te doen. Er zijn zoveel problemen in dat land. Waar begin je dan?
    Maar alcohol drinken en uitgaan kunnen ze wel in zo'n woestijnstadje, maar wat wil je als alcohol goedkoper is dan drinkwater?
    Succes met je laatste week in Mariental en het inentingsprogramma. Daarmee zul je vast weer andere ervaringen opdoen.

  • 21 Juli 2011 - 08:53

    Marinka:

    Ik liep een beetje achter met lezen maar nu heb ik je laatste 3 berichten ook gelezen. Klinkt leuk dat Cubaanse/Namibische feest! Grappig dat je daar een eigen bodyguard aan over hebt gehouden;)
    En fijn dat je klaar bent met je interviews:) Echt schokkende resultaten en het lijkt me idd moeilijk om daar voorlichting over te geven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 91223

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: