Naar de gevangenis - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Naar de gevangenis - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Naar de gevangenis

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 Juni 2011 | Namibië, Mariental

Hallo allemaal,

Hoe gaan het? Gaan het baie goet? Ik leer steeds meer Afrikaans en dat moet ook wel, want veel mensen die de kliniek bezoeken spreken geen Engels. Het gaat heel goed met de interviews. Ik heb er nu 47 (van de 100) gedaan. Vandaag had ik er 10. Dat is vrij veel voor één dag en dat komt omdat ik naar de gevangenis ben geweest.

De hoofdverpleegster van de kliniek, Angeline, werkt pas 2 maanden in de kliniek. Hiervoor heeft ze in een gevangenis gewerkt, 15 minuutjes rijden vanaf Mariental. In de gevangenis werken heel wat vrouwelijke cipiers en Angeline wist dat een groot aantal van deze cipiers jonge kinderen hebben. Daarom heeft ze voor mij geregeld dat ik erheen kon om interviews te houden. Vanochtend om 8 uur ben ik eerst naar het ziekenhuis gegaan. Daar wachtte meneer Wensel me op. Hij zorgde voor het vervoer naar de gevangenis. We reden eerst langs de kliniek om Justine, Angeline en een weegschaal op te halen en vervolgens naar de gevangenis. We hoefden niet binnen in de gevangenis zelf te zijn, maar bij de huizen erachter waar de cipiers wonen. Angeline ging wel de gevangenis zelf even in om de directeur te laten weten dat ik er was. Natuurlijk wilde de directeur mij ontmoeten (wie niet?) en daarna mochten we verder. Eén van de vrouwelijke cipiers stelde haar achtertuin beschikbaar om de interviews te houden. Ze zette er een tafel met 3 stoelen neer, de chauffeur zette de weegschaal ernaast en we waren klaar om te starten. Justine en ik liepen een klein rondje tussen de huizen om moeders en kinderen te vragen mee te doen en al gauw stond er een hele rij in de achtertuin. Angeline zei dat er 15 moeders met jonge kinderen waren die ik kon interviewen. Helaas bleek een groot deel van die kinderen jonger dan 6 maanden te zijn en die kan ik niet includeren. Uiteindelijk heb ik 8 interviews gedaan. En dat al voor lunchtijd! Toen we klaar waren met de interviews, kwam de eigenaresse van het huis thuis. Ze trok twee bamboe stokken uit de tuin voor ons als snack. Ik was ontzettend verbaasd. Ze liet me zien hoe je de bamboe moet schillen en vervolgens op het binnenste moet kauwen. Je kunt het niet doorslikken, maar het smaakt wel heerlijk zoet. Zo’n snack is ik ook wel in de tuin hebben groeien! Kunnen we dat niet planten, papa?
Half 2 kwam een andere chauffeur ons weer ophalen en tegen 2 uur waren we alweer in de kliniek. Ook hier heb ik nog 2 interviews kunnen doen. Een zeer geslaagde dag wat betreft interviews!

Ik blijf verbaasd over wat ik aantref tijdens de interviews:
- Moeders die hun eigen geboortedatum niet weten
- Kinderen in de vieste kleren die je je kunt voorstellen
- Moeders met gouden stickertjes op hun tanden. Dat schijnt populair te zijn hier. Jongens hebben het ook. Kleine gouden stickertjes, zoals een vlindertje, diamantje of dolfijntje, op een (of meerdere) van de voortanden geplakt.
- Kinderen van 2 jaar die nog niet kunnen staan omdat ze zo ondervoed zijn
- En wat eten ze?: pap, pap en nog meer pap. Pap voor ontbijt, pap voor lunch en pap voor avondeten. De pap is gemaakt van water en maismeel.

En jullie willen niet weten hoeveel borsten ik al heb gezien! Tijdens een interview gooit een moeder gewoon de borst uit het shirt (of wat ze dan ook aan heeft) en de baby is weer tevreden. Ik hoef meestal tijdens het interview niet eens te vragen of ze het kind borstvoeden, dat heb ik zo gezien. Volgens mij draagt geen enkele moeder hier een BH. Daarnaast dragen alle moeders hun kinderen op hun rug. Gewoon met een handdoek of een laken en dat werkt prima! Van kinderwagens hebben ze hier nog nooit gehoord. Al zou je ze ook totaal niet kunnen gebruiken op de zand/steen wegen hier.

Dat was het weer voor vandaag!

Groetjes, Karlijn

  • 30 Juni 2011 - 19:36

    Pappa:

    We kunnen proberen of die bamboe snacks ook in Nederland groeien. Misschinen is het wel een "gat in de markt". Meenemen naar Nederland zal echter moeilijk worden.
    De armoede die je beschrijft zet me weer eens diep aan het denken. Er is daar een enorm gebrek aan betaalbaar voedsel. In de westerse wereld voeren ze grote hoeveelheden voedsel dat vol is van vezels en eiwitten aan de katten en de honden.

  • 01 Juli 2011 - 07:39

    Anneke:

    Ha Karlijn! Je schiet aardig op met je interviews! Bijna op de helft! Toen ik de titel las, dacht ik, owjeetje, wat is er nu gebeurd? Maar dat zal ook wel een ervaring zijn om bij de gevangenis interviews af te nemen.
    Haha, die bamboe wil ik ook wel eens proberen, toch vreemd dat je gewoon een 'stok' uit je tuin trekt waarop je gaat kauwen. Beetje zoethout idee...
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 91064

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: