Alweer alleen - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Alweer alleen - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Alweer alleen

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

26 Juni 2011 | Namibië, Mariental

Hallo allemaal,

De laatste tijd zijn mijn berichtjes erg lang en daar wil ik geen gewoonte van maken. Daarom nu een kort(er) berichtje.

Evalyne, de verpleegster bij wie ik zou verblijven in Mariental, komt oorspronkelijk uit Kenia. Ze is nu 4 jaar in Namibië en al haar familie (inclusief de vader van Joyna) woont nog in Kenia. Heel veel artsen en verpleegsters in Namibië komen uit het buitenland, de meesten uit Kenia, maar ook veel uit landen zoals Zimbabwe en Zuid-Afrika. Dat komt omdat er hier een enorm tekort is aan medisch personeel. Medische opleidingen hier zijn trouwens ook heel slecht, dus de artsen en verpleegsters die hier zijn, hebben heel weinig kennis.

Maar dat is niet wat ik jullie wilde vertellen. Evalyne’s grootmoeder is vrijdag overleden. Ze had een heel hechte band met haar, hechter dan met haar eigen moeder, en Evalyne was dat ook erg geschrokken door het nieuws. Vliegtickets naar Kenia zijn duur, maar Evalyne heeft toch besloten om samen met Joyna naar Kenia te gaan voor de begrafenis. Gisteren is ze naar Windhoek vertrokken en vandaag vliegt ze naar Nairobi. Openbaar vervoer kennen ze hier niet en Evalyne heeft geen eigen auto. Waar ze hier heel veel gebruik van maken is liften of ‘hitchhiking’ zoals dat in het Engels heet. Er is toch maar 1 weg, dus iedereen die hier langs komt gaat richting Windhoek. De enige plaats tussen Mariental en Windhoek is Rehoboth, maar dat is maar een klein plaatsje dus bijna niemand stopt daar. De buurvrouw van Evalyne bracht ons gisteren naar Wimpy (de Namibische McDonalds) die naast de ‘snelweg’ ligt en na een minuut of 10 had Evalyne al een lift naar Windhoek gevonden. Het is hier gebruikelijk om vantevoren te onderhandelen voor een prijs; ze moest 60 dollar (6 euro) aan de man betalen. Gisterenavond belde Evalyne dat ze goed was aangekomen in Windhoek. Ze blijft tot 27 juli in Kenia, tegen die tijd ben ik alweer in Windhoek. Met andere woorden: ik zit alweer “alleen”. Ik red me wel weer, maar het is wel eenzaam hoor, al die mensen die me verlaten.

De Cubaanse dokter, bij wie ik nu woon, is dit weekend trouwens ook naar Windhoek. Als het goed is komt ze vandaag terug. Het is lang geleden dat ik me zo verveeld heb al vandaag. Ik zit dus alleen in een groot koud huis en ik ken verder niemand (goed) naar wie ik toe zou kunnen gaan. Mariental is een klein stadje en er hier werkelijk niks te doen. In Windhoek zijn winkels op zondag open, maar hier niet. Ik heb overwogen om een rondje te lopen, maar erg relaxt is dat ook niet omdat ik overal wordt nagekeken en nageroepen. Mijn activiteiten van vandaag zijn dan ook: lezen en hartenjagen op de computer. Daarnaast ben ik maar de data die ik tot nu toe verzameld heb gaan invoeren in excel, maar na een half uurtje was ik daar ook mee klaar. Hebben jullie ideeën wat ik kan doen? Gelukkig kan ik morgen weer naar de kliniek om interviews te doen.

Groetjes uit het saaie Mariental.

Karlijn


Ps. Een paar interessante weetjes uit de interviews tot nu toe:
- De meeste moeders zijn even oud of jonger dan ik.
- De meesten hebben geen stromend water of toilet en doen hun behoeften dus in de bosjes.
- Bij de vraag of ze de dag ervoor groenten hebben gegeten, heb ik nu al 3 keer het antwoord ‘ja, aardappelen’ gekregen. Aardappelen worden hier dus als groente gezien.
- Nog geen enkele geïnterviewde heeft échte groente of fruit gegeten.
- Het dieet voor 1 dag ziet er voor de meesten zo uit: maispap, beetje vlees en thee eventueel met melk en suiker. (Dat is alles voor de hele dag hè, voor het hele huishouden)
- 4 van de 20 geïnterviewden heeft de middelbare school afgerond, de rest heeft eerder moeten stoppen. Geen enkele moeder heeft iets na de middelbare school gedaan.

  • 26 Juni 2011 - 14:31

    Chantal:

    Lieve Karlijn, sterkte zo in je eentje maar je vind echt wel dingen om de tijd mee te vullen. Internet is geweldig daarvoor haha! :p

    En over je te lange berichten, ook voor jou hetzelfde advies wat ik al vaker gegeven heb (komt vanuit eigen ervaringen): het gaat je niet lukken om kortere berichten te plaatsen, dat deel ik je nu al mee. En dat is ook niet erg!!! Met dit soort belevenissen valt er veel te vertellen en dat moet je ook gewoon doen!! Niet alleen werkt het om ons op de hoogte te houden, maar het werkt nog het meest voor jou zelf, als 'dingen van je af praten'. En heej: als mensen geen zin hebben om een verhaal te lezen is dat hun eigen probleem. Dus hup, plaatsen die lange blogs en vertellen wat je daar allemaal beleeft! :D

  • 26 Juni 2011 - 15:05

    Anneke:

    Heey Karlijn!

    He, jammer dat je zo alleen zit! Dan maar contacten met het thuisfront he... Trouwens wat een interessante weetjes over je onderzoek. Zijn er geen groente en fruit te koop of is dat gewoon te duur? En heb jij al vreemde eetgewoontes gekregen? ;)
    Succes nog, enneh, lange blogs zijn anders wel leuk om te lezen :D
    x

  • 26 Juni 2011 - 16:54

    Erwin:

    Vet balen dat je alweer alleen zit. Maar hartenjagen in Mariental is niet echt een bezigheid die iedereen op zijn C.V. kan zetten ;). Als je ooit een boekje wilt maken van je blogs, dan zijn juist dat de speciale situaties die er een verrassend verhaal van maken :p. In dat geval heb ik ook al een goed motto voor je verslag: ''Goedheid is de rijkdom van de armen (Bron: parochieblad)'', hahaha Xd. Verder komt hopelijk inderdaad die Cubaanse dokter weer snel terug. Je eerste weetjes uit je onderzoek zijn al heel leuk om te weten. Succes met het overwinnen van de saaiheid! Groeten Erwin.

  • 30 Juni 2011 - 10:50

    Marinka:

    Vervelend dat je alleen zit!
    Interessant om die weetjes te lezen, daar schrik je toch echt wel van! Succes met je interviews en de rest van het werk! xx
    (Ps: Hopelijk komt mijn kaart nog aan over een paar weken;))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 91228

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: