Afrikaanse polonaise bij de Hardap dam - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Afrikaanse polonaise bij de Hardap dam - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Afrikaanse polonaise bij de Hardap dam

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

10 Juli 2011 | Namibië, Mariental

Hola amigos,

De presentatie voor het regionale bestuur over mijn resultaten tot nu toe ging goed. Ze hadden veel vragen en opmerkingen, maar daardoor merkte ik wel dat ze betrokken zijn. Ik heb nu 75 interviews gedaan en het bestuur wil graag dat ik de overgebleven 25 in een ‘lokatie’ (sloppenwijk) doe. Ze denken dat het niet representatief zal zijn als ik al mijn data in het ziekenhuis en in de kliniek verzamel. Ik weet niet of het zoveel uitmaakt, aangezien de mensen uit de lokaties naar de kliniek komen, maar ik denk dat data collectie wel heel wat sneller gaat in een lokatie. Komende week zorgt Dr. Lyimo voor transport naar een lokatie voor 1 of 2 dagen. Ik neem een weegschaal en stadiometer mee, net als toen ik naar de gevangenis ging. En Justine gaat ook mee om voor me te vertalen. De bedoeling is om dan een centraal punt te kiezen, daar op te stellen en dan mensen vragen of ze willen komen. Waarschijnlijk gaat dat heel makkelijk.

Dan nu over mijn activiteiten van dit weekend. Dit was een heel wat spannender weekend dan vorig weekend (ik was ziek) of het weekend ervoor (ik was helemaal alleen). Vrijdagavond waren twee Cubaanse vrienden van Dr. Santana bij ons op bezoek. Toen kreeg ik te horen dat ik was uitgenodigd voor een Cubaans feest bij de Hardap dam de dag erna en dat ik daar ook zou blijven slapen. Die Cubanan spreken vreselijk slecht Engels, dus wat exact de bedoeling was, konden ze niet uitleggen. Wat ik wel wist is dat het om een verjaardagsfeest ging. Vorig weekend heb ik twee andere vrienden van Dr. Santana ontmoet: Elmo en Raul. Raul werd gisteren 44 jaar, vandaar het verjaardagsfeest. Raul en Elmo werken in de visserij bij de Hardap dam en ze wonen dan ook vlakbij de dam zelf.

Gisterenochtend rond 9 uur werden we opgehaald om naar het huis van Elmo en Raul te gaan. Onze chauffeur heette Lauwrence en de 2 andere Cubaanse vrienden van Dr. Santana zaten al in de auto. Onderweg stopten we nog bij een drankwinkel om een flinke hoeveelheid bier in te slaan en na 20 minuutjes rijden waren we er al. Elmo en Raul wonen in een prachtig groot huis. En ook al was het 10 uur ’s ochtends, iedereen was al volop alcohol aan het drinken. Mij werd 5 keer gevraagd of ik echt geen whisky, bier of wijn wilde, maar dat kan ik echt niet verdragen zo vroeg! Gelukkig kwamen er niet alleen Cubaanse vrienden naar het feest, maar juist vooral Namibiërs die de Cubanen hier op een of andere manier hebben leren kennen. De meeste Namibiërs spreken gelukkig wel redelijk Engels. En anders spreken ze Afrikaans, wat ik ook nog wel versta. Cubaanse en Namibische verjaardag zijn heel wat anders dan Nederlandse. In plaats van cadeautjes neemt iedereen iets te eten mee voor tijdens het feest. Dr. Santana had een pasta salade gemaakt, de 2 Cubaanse vrienden een caramel taart, een Namibische vrouw (Sophie) een cake. En zo was er ook iemand die een haan mee had. En dan bedoel ik niet kant-en-klaar gebraden op een ovenschaal. Nee, dan bedoel ik levend en luid kakelend. Na een hele reeks foto’s werd die arme haan de nek omgedraaid, kaal geplukt, geslacht en gelijk de oven in gegooid. Dat is pas vers! Aangezien Elmo en Raul in een visserij werken, was er natuurlijk ook vis. In de Hardap dam kweken ze voornamelijk Tilapia. Dat stond dus voor de lunch op het menu. De verste vis die ik ooit gegeten hebt, zo uit de braai (Afrikaanse barbecue). Eten met bestek doen ze hier niet aan, gewoon met je handen. Zo ging het feest eigenlijk de hele dag door. De Cubaanse muziek stond keihard aan, er druppelden geregeld mensen binnen en er werd constant (alcohol) gedroken en heel veel gegeten. Aangezien het feest al om 10 uur ’s ochtends was begonnen, waren de meesten tegen een uur of 3 al behoorlijk dronken. Iedereen was heel geïnteresseerd in mij, want ik viel natuurlijk op als enige blanke/blondine aanwezig. Een hulp/knecht van Elmo, genaamd Zulu, zei tegen me dat de mensen van mijn ‘stam’ wel heel lang moesten zijn. Ik moest lachen toen hij het over mijn ‘stam’ had, maar hij begreep de grap niet. Het Cubaanse en Afrikaanse dansen is ook iets aparts. Cubaanse muziek is heel vrolijk, vooral salsa en ze dansen heel uitbundig. De Namibiërs dansen vooral op hiphop en R&B. Op een gegeven moment vormden ze een cirkel en dansten achter elkaar aan op die R&B muziek. Ik moest stiekem lachen, want het leek heel erg op een mislukte polonaise. Soms vind ik het jammer dat ik niemand heb om deze rare dingen mee te delen.

Het voordeel van een feest om 10 uur ’s ochtends beginnen is dat het om 9 uur ’s avonds al was afgelopen. Al moet ik zeggen dat ik er toen ook aardig genoeg van had. Zo’n beetje alle aanwezige jongens wilden mijn nummer, facebook naam en ik werd uitvoerig geknuffeld toen ze afscheid namen. Een aantal hebben gezegd dat ze me zouden komen opzoeken in het huis van Dr. Santana. Ik ben benieuwd...

De Cubaanse vrienden en ik gingen niet naar huis, maar bleven daar slapen. Dr. Santana en ik mochten het bed van Elmo lenen. We hadden onze eigen dekens bij ons, maar het was toch aardig krap met z’n 2en in één (redelijk klein) bed.

Vanochtend begon de dag met een uitgebreid ontbijt en natuurlijk hoort daar bier en wijn bij. Ik heb nog nooit zo vroeg wijn gedronken... Na het ontbijt gingen we naar de Hardap dam zelf. Het was mooi en indrukwekkend op te zien. Ik heb ook verschillende bavianen en klipdassen gezien. (Een klipdas lijkt op een grote bruine cavia.) Gelukkig was het niet ver rijden naar de dam zelf vanaf het huis van Elmo. We moesten namelijk met 7 mensen in één auto! Hoe dat werkt? Nou je hebt 1 chauffeur, 2 mensen op de passagiersstoel voorin en 4 op de achterbank. Die Cubanan zijn niet bepaald smal gebouwd, dus ik moest dubbelgevouwen op de schoot van Dr. Santana zitten. Onderweg moesten we ook nog een kleine omweg maken, omdat we een politiewagen tegen kwamen. Ik ben benieuwd hoe ze hadden gereageerd op 7 mensen in een auto. Ik was in ieder geval blij toen we terug bij het huis van Elmo waren en ik mijn benen kon strekken. Gelijk daarna zijn we met het zelfde groepje als we gekomen waren terug gereden naar Mariental. Het was een bijzonder weekend, dat is zeker!

Groetjes, Karlijn

  • 10 Juli 2011 - 14:36

    Chantal:

    Heej Karlijn!
    Blijf genieten zou ik zeggen! :D Heerlijk om altijd al die avonturen van je te kunnen lezen, blijf dus lekker posten! :D

    Liefs en hou je haaks,
    Chantal

  • 10 Juli 2011 - 16:42

    Erwin:

    Hai Karlijn, Wat een geluk, al 's ochtends vroeg lekker aan de wijn ;)! En een heel leuke foto met die kale haan. Dat zijn nog eens feestjes daar.
    Veel succes alvast voor in de sloppenwijk! Groeten van Erwin.

  • 10 Juli 2011 - 19:37

    Anneke:

    Heey, klinkt als een leuk feestje, heel wat anders dan in Nederland ja! Mooie foto's trouwens :)
    Succes in de sloppenwijk.. dat zal wel indrukwekkend worden! x

  • 12 Juli 2011 - 10:04

    Leonie:

    Zo! Ik ben weer helemaal bijgelezen met je blogberichten! Superleuk om te lezen allemaal en wat goed dat je datacollectie zo voorspoedig verloopt!! De resultaten zijn inderdaad wel shocking..
    Zo'n 'eet'feest klinkt ook niet verkeerd:P Vroeg beginnen en op tijd naar bed op alles te verteren;) Ik had niet graag bij de haan-slachting willen zijn, maar het is wel puur natuur:P
    Veel succes verder en nog 99 dagen zie ik!:O

    Liefs, Leonie

  • 12 Juli 2011 - 20:21

    Aggie:

    Hoi Karlijn,Wat een belevenissen.Ik ben stik jaloers op jou.Veel herkenbaars in dit "vreemde "werelddeel.
    De wegen,als blanke een bijzonderheid zijn,de andere gewoonten en benaderingen.Heerlijk om mee te leven met jou.Veel groetjes van Aggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 91224

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: