4 keer sloppenwijken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu 4 keer sloppenwijken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

4 keer sloppenwijken

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

29 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Na ons bijna Wagenings verblijf in the Wild Spirit Lodge in The Crags zijn Marijke en ik verder gereisd naar Jeffrey's Bay. Een kennis van Marijke's ouders, Trudy, werkt in Jeffrey's Bay in een kliniek als soort van sociaal werkster.

Maandagochtend kwam ze ons ophalen bij ons hostel om ons te laten zien waar ze werkt en te vertellen wat ze doet. We zijn eerst samen koffie gaan drinken, zodat zij ons ook een beetje kon leren kennen. Ze vond het heel interessant dat ik in Namibië een stage heb gedaan over ondervoeding. Ondervoeding is hier ook een groot probleem en de situatie is vergelijkbaar met Namibië.Na de koffie heeft Trudy ons meegenomen naar de kliniek waar ze werkt; het Victory Trust Centre. Die kliniek was heel wat luxer en mooier dan ik van Namibië gewend ben. Het was dan wel geen staatskliniek, maar gerund door een NGO. De staatskliniek lag verderop, daar zijn we niet binnen geweest. Het meest opvallende aan de Victory kliniek vond ik de 'baby safe'. In de muur, aan de buitenkant van de kliniek was een klep. Moeders die het echt niet meer zien zitten en van hun kind afwillen, kunnen het in die klep leggen. Het kind komt dan te liggen op een kussen dat je van binnen de kliniek kunt zien. Zodra er een kind op ligt, gaat er een signaaltje naar een alarm dat vervolgens een sms stuurt naar verschillende medewerkers, onder wie Trudy. Binnen 10 minuten is er dan iemand in de kliniek om het kind op te halen. Na de kliniek gezien te hebben,heeft Trudy ons rondgereden in de sloppenwijk die vlak bij ons hostel bleek te liggen. Deze sloppenwijk was lang niet zo armoedig als die in Mariental. De overheid heeft heel veel Mandela huisjes gebouwd. Dat zijn kleine huizen, maar wel van steen met deuren, ramen en stromend water. Velen hebben zelfs elektriciteit. De buitenkant van een huisje zegt echter niet zo veel, van binnen kan het nog steeds heel armoedig zijn.

Die middag waren we in het hostel toen we uitgenodigd werden om mee te gaan op de gratis sloppenwijk tour met een groep andere backpackers uit het hostel. Marijke en ik zijn meegegaan omdat we toch nog geen andere plannen hadden, maar eerlijk gezegd vond ik het vreselijk. We liepen met een groep van 20 rond in die sloppenwijk, foto's te maken alsof het een attractie was. We hebben een medicijnvrouwtje bezocht, maar het was duidelijk dat die een paar keer per dag zo'n groep toeristen over de vloer kreeg. Het enige nieuwe voor mij was dat de gids wat vertelde over de geschiedenis van Jeffrey's Bay. Dat was wel interessant.

De volgende ochtend, dinsdagochtend, kwam Trudy ons weer ophalen, want we mochten mee op outreach, de sloppenwijk in. Dit was een geweldige ervaring!! We hebben moeders met jonge kinderen thuis bezocht om te kijken hoe het met het kindje ging. Die kinderen waren ondervoed, verwaarloosd of ziek geweest, of de moeder is een tiener of met HIV besmet of iets dergelijks. We gingen bij de moeders langs om te zien of het nu beter ging met het kindje. Elke keer werd het kindje gewogen om te kijken of het goed groeide volgens de groeicurve. De moeder werd gevraagd hoe en wat ze het kindje te eten/drinken gaf en Trudy gaf dan advies. Daarnaast hebben we een paar kinderdagverblijven bezocht. Marijke en ik mochten de kindjes wegen en supplementeren met vitamine A indien nodig dmv een druppeltje in de mond. Ik vond het een heel interessante ochtend, vooral omdat ik veel kon vergelijken met Namibië.

Die middag is Marijke gaan paardrijden en ik moest nodig winkelen. Mijn wandelschoenen waren helemaal kapot gegaan. Ze werden de laatste tijd steeds slechter en na onze lange hike bij The Crags was bij de rechterschoen de zool tot halverwege los en de linkerschoen ingescheurd. Ik kon er absoluut niet meer op lopen. De man die Marijke naar het paardrijden bracht, zette mij af bij een winkelcentrum waar volgens hem een schoenmaker zat. Helaas was die schoenmaker verhuisd naar een ander winkelcentrum, een uur lopen daarvandaan. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar nieuwe schoenen, maar ik heb niks kunnen vinden.

Dinsdagavond kwam de Bazbus en tegen 10 uur die avond waren we in Port Elizabeth. Het hostel, PE backpackers, was een oud Victoriaans huis. Een heel mooi hostel! De dag erna, woensdag, stond een tour van de Bazbus op ons programma: nog een sloppenwijk tour! Gelukkig liet de gids ons niet alleen de sloppenwijken zien, maar ook andere hoogtepunten in PE. Uiteindelijk was het nog best een interessante tour.
's Middags zijn we met een minibus taxi naar de Green Acre Mall gegaan. Ik mocht voorin de overvolle minibus zitten en de chauffeur bleef maar tegen mij praten. Het winkelcentrum was groot met meer dan 100 winkels. Hier ben ik dan ook geslaagd voor nieuwe wandelschoenen.

Vanochtend kwam de Bazbus ons al om 7 uur ophalen. We zitten nu in de bus en zijn onderweg naar East London waar we 2 nachten in de Sugarshack zullen verblijven. Daarna vervolgen we onze reis naar Chintsa, Coffee Bay en Durban.

Groetjes! Karlijn

  • 30 September 2011 - 07:46

    Erwin:

    Fijn dat je weer nieuwe wandelschoenen hebt! Die heb je wel nodig met al die tours enzo. Nog veel plezier op de rest van je reis door Zuid-Afrika. Nog minder dan 20 dagen maar...ik begin hem al te knijpen, haha. Groeten van Erwin.

  • 30 September 2011 - 08:21

    Marit:

    Het klinkt alsof jullie je niet vervelen zeg! Super dat jullie zoveel zien en doen. Groetjes vanuit het ook best warme Wageningen (25 graden!).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 91046

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: