Het Gooi van de VS - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Het Gooi van de VS - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Het Gooi van de VS

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

02 April 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

“Het Gooi van de VS” noemde Daan van de Dutch club Bethesda en DC. Naast Beverly hills, waar alle celebrities wonen, het welvarendste deel van de VS [ref: Daan]. Terwijl Washington DC in de Jaren 70 nog de “murder capital” van de VS was, is het er nu uitzonderlijk veilig. Helaas is het er ook uitzonderlijk duur. Een biertje in een kroeg kost al gauw 8 dollar. Met de huidige historisch lage Euro komt dat overeen met 7,50 euro.

De ‘Dutch club’ waar ik eerder over schreef, had afgelopen donderdag zijn eerste activiteit sinds Monique me op de mailinglijst heeft gezet. De activiteit was een borrelavond in een café in “downtown” Bethesda. Slechts een deel van de club was aanwezig, een man of 10. De meesten zijn post-docs. De enige PhD student vertrekt over enkele weken terug naar Nederland. Het verhaal van de meeste post-docs komt naar mijn idee overeen. Na het behalen van hun PhD was de banenmarkt in Nederland zo slecht dat ze besloten uit te wijken naar de VS. Via een connectie of netwerken op een congres kwamen ze bij de NIH terecht. Een groot deel van hen wil uiteindelijk terug naar Nederland. Enkelen hebben hier hun geluk (of vriend) gevonden en willen blijven. Kenmerkend aan de avond was het gespreksonderwerp “in Nederland is alles beter”. Nederland leer je pas echt waarderen als je in het buitenland gewoond hebt.

Als de hoge drankprijzen nog een barrière zijn om alcohol te drinken dan moet de beperkte verkoop ervan dat wel zijn. Na verschillende rondjes te hebben gelopen in de Safeway supermarkt kwam ik erachter dat ze geen alcohol verkopen. Voor een flesje bier of wijn moet je naar een, heel toepasselijk, ‘bier en wijn winkel’. Voor sterker spul zijn er ‘liquor stores’. Deze regelgeving verschilt per staat. Dit houdt in dat ik in Bethesda (staat Maryland) geen fles wijn in de supermarkt kan komen en een paar kilometer verderop in Washington (District of Columbia, officieel staatloos) wel. Sowieso wordt alcohol in de VS pas vanaf 21 jaar ingeschonken. Die leeftijdsgrens wordt streng gehandhaafd. Toen Monique voor mij en haarzelf een drankje bestelde, moesten we allebei een identiteitskaart of paspoort laten zien.

Vorige week heb ik uitzonderlijk lange dagen gewerkt. Het lab in Nottingham dat genetica analyses voor RODAM doet, moest lijsten hebben met daarop de nummers van bloedmonsters die ze moeten analyseren. Die lijsten genereren is ontzettend veel, hersen dodend, werk. Maandag zat ik van 08:30 tot 20:00 op het raamloze kantoor bij NIH en de andere dagen waren al niet veel beter. Gelukkig had Debo er alle begrip voor dat ik even geen tijd had voor de training. Hij heeft me zelfs advies gegeven bij het maken van de lijsten. Zonder dat heel nuttige advies had ik het nooit zo accuraat kunnen doen. Daarnaast nam hij me zelfs mee voor wat afleiding. Vorige week woensdag was er een lunchconcert in het Klinische gebouw op de campus. Een orkest trad op op een centraal plein in het gebouw. Het trok veel publiek. Na een van mijn lange werkdagen, kwam ik op weg naar huis een hert tegen! Tussen de gebouwen en begroeiing op de campus leven herten, ganzen, eekhoorns, wasberen en wellicht nog andere dieren. Een paar jaar geleden schijnt er zelf een beer te zijn geweest! Dat was uiteraard niet de bedoeling.

Afgelopen zondag heeft huisgenote Kenza ons verlaten. Haar maand bij NIH zat er op. (Ik ben ook al een maand hier!). Nikki en ik wilden haar een klein afscheidsfeestje geven. Daarom hadden we Amerikaanse snacks gekocht (hotdogs, zoet-zoute popcorn, cheese-it’s) en een film/karaoke-avond georganiseerd. Daniel en Aaron waren ook uitgenodigd. Met z’n 5en hebben we tot half 4 ’s nachts onszelf schor gezongen. Daniel en Aaron zijn interessante types. Daniel komt uit Washington staat (helemaal noordwest VS) en is een fervent blogger. Hij schrijft geen blogs zoals ik, maar hij neemt ze op met zijn telefoon. Voor elke – volgens hem – uitzonderlijke gebeurtenis houdt hij de camera van zijn telefoon voor zijn gezicht en geeft toelichting over wat hij zojuist heeft gedaan of gezien. Bijvoorbeeld: “we just TOTALLY walked all the way from GeorgeTown to Kennedy center” en dan zwaait hij met de camera naar de paar meter die we net hebben gelopen. Aaron is ook een apart type. Hij is homo en vindt het niet erg dat te laten blijken door handgebaren of interesse voor make-up. Toen we afgelopen zondag in een winkelcentrum waren, heeft hij zich kostelijk vermaakt in alle drogisterij en parfum winkels.

Volgens mij heb ik alle bekende highlights in DC inmiddels gezien. De laatsten die nog op mijn lijstje stonden heb ik afgelopen weekend bezocht; het Roosevelt memorial, Martin Luther King memorial en Jefferson memorial. Alle drie liggen rond het Tidal Basin, een kunstmatig aangelegd meer. Op weg naar huis kwam ik langs het Washington monument waar een vlieger evenement bezig was. Honderden kinderen en hun ouders lieten de meest fascinerende vliegers in de lucht. Van piratenschepen tot draken. Er stond een harde wind dus de vliegers kwamen hoog. Even verderop stonden langs de weg eetkraampjes met “traditioneel” Amerikaans fastfood, zoals pretzels en hotdogs met zuurkool.

Nu ik het toch over Amerikaans eten heb, wil ik nog weer een paar dingen met jullie delen die me zijn opgevallen. Brood in de VS heeft een houdbaarheidsdatum (in Nederland alleen een verpakkingsdatum) en is zo’n 1,5 tot 2 weken houdbaar!! Thee wordt standaard met suiker geserveerd. Vanmorgen kocht een collega een beker thee voor me bij een cafetaria op campus. Ik kreeg een beker heet water waar al suiker in was opgelost. Gratis Oral Glucose Tolerance Test! (diabetes test waarbij je suikerwater drinkt) Ook opmerkelijk vind ik de aardappels die zo behandeld zijn dat ze geen wortel gaan schieten.

Ik heb een super leuk weekend in het vooruitzicht. Vrijdag t/m maandag ga ik naar New York!! Lirije, vriendin van Wageningen, is er al een ruime week. We hebben een airbnb geboekt en gaan 4 dagen volop sightseeën samen. Daarnaast hebben we kaartjes voor de Knicks (basketbal) voor zondag. Maandagavond gaan we samen met de bus terug naar DC en dan blijft Lirije een week bij me logeren. Terwijl ik werk gaat zij DC verkennen en ’s avonds kunnen we samen leuke dingen doen. Ik kijk er naar uit!!

Karlijn

  • 02 April 2015 - 07:31

    Adriëtte:

    Wat een leuke blog weer! Balen dat er nog zoveel (niet nuttig) werk voor RODAM tussendoor kwam. Hopen dat het nu afgerond is en je je data snel krijgt! Veel plezier komend weekend.

  • 02 April 2015 - 17:09

    Cladia:

    Ahhhh, Daniel is een VLOGGER! Haha, is hij op YouTube? Ik mis vooral de schone lucht, drinkbaar kraanwater en het supermark aanbod van Nederland; de rest nog niet echt gemist ;) Ik hoorde vandaag toevallig wel van een Amerikaanse vriend dat de VS niet zo'n heel geweldig is om in te wonen (hij komt uit L.A.). Alleen het brood uit Noord/West-Europa is lekker toch.. haha. Veel plezier in New York!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 91043

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: