Vreemde gasten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Vreemde gasten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Vreemde gasten

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

29 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Er is alweer een week voorbij in Kaapstad. Ik heb mijn stage verslag afgerond en ingeleverd en nu is het alleen nog wachten op een cijfer...

De afgelopen week heb ik niet bijzonder veel gedaan. Twee jaar geleden heb ik Kaapstad al uitgebreid gezien, dus er is niet meer zo veel te beleven voor mij. Daarnaast is het saai om dingen alleen te doen. Ik besteed mijn dagen met rondlopen door het centrum, naar de bioscoop bij de waterfront, boek lezen in de 'company gardens', musea bezoeken etc. De bijzonderste dingen die ik meemaak zijn de gasten hier. Het is laagseizoen, omdat het winter is hier, dus het is erg rustig. Maar de gasten die er zijn, zijn bijna ieder een verhaal apart.

Ik heb een jongen ontmoet uit Israel. Hij woont precies in de oorlogszone, bij de grens met Gaza. Ik vroeg hem of hij niet bang was daar te wonen en of hij niet liever wilde verhuizen. Hij zei 'nee, ik ben eraan gewend. Als de sirenes gaan, gaan we gewoon de schuilkelder in'. Hoe kun je dat nou normaal vinden?! Maar blijkbaar went alles.

Gisterenavond is er een vrouw van in de 40 gearriveerd. Dat is opzich al bijzonder, de meeste backpackers zijn in de 20 of begin 30. Maar ze is een politieagente uit londen en ze is hier om te studeren voor tour guide. Bijzondere beroepswissel vind ik zo... Als deel van de opleiding heeft ze de afgelopen 6 maanden in Mariental gewoond. Wat een toeval, he? Ze praat heel luid en gehaast en ze vertelde dat ze altijd een kamer voor zichzelf neemt, want ze schreeuwt in haar slaap. Nou leuk...

Op dit moment is het hostel enorm verlaten. Er is maar 1 andere gast; een meisje in dezelfde kamer als ik. Ze komt uit Wenen en is hier voor een onderzoekje aan de universiteit van Kaapstad voor haar master. Haar onderzoekje gaat over verschillende etnische groepen hier. Lijkt me interessant!

Ondertussen ben ik de dagen aan het aftellen tot Marijke komt. Nog 7 nachtjes slapen! Het voordeel van de vreemde Londense politie agente/ tour guide is dat ze alle hoogtepunten in Zuid-Afrika weet. Ik heb een aantal tips gekregen van plaatsen die we moeten bezoeken op onze route naar Johannesburg. Het wordt vast een zeker geweldig!

Groetjes, Karlijn

• 01 September 2011 - 09:24

Marinka:

reactie op je vorige bericht: Oh echt erg zeg dat je portemonnee is gestolen:s
    Fijn dat je je stageverslag hebt ingeleverd, ik ben benieuwd naar het resultaat:) Succes nog met de laatste dagen alleen en heel veel plezier met rondtrekken als Marijke komt! xx

• 01 September 2011 - 11:23

Anneke:

Hey Karlijn!

Wat goed dat je verslag is ingeleverd! Proficiat! Nu maar hopen dat je een mooi cijfer er voor krijgt (ondanks dat het in internetcafes is afgeschreven :P )
    Nog een half weekje wachten tot Marijke komt, die tijd zal je vast wel rondkrijgen met al die vreemde gasten, haha. Have fun! x

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!