Terug in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Terug in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Terug in Windhoek

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

31 Juli 2011 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug in de hoofdstad van Namibië: Windhoek! Afgelopen maandag kwam Anne me ophalen in Mariental. Ik heb veel mensen ontmoet gedurende de 5 weken dat ik in daar zat voor data collectie. Het was daarom ook vreemd om weg te gaan. Anne en ik hebben samen een rondje door Mariental gemaakt om afscheid te nemen van alle mensen die me hebben geholpen. Eerst gingen we naar het ziekenhuis om afscheid te nemen van de hoofdverpleegster en een arts uit het ondervoedings-team. Vervolgens gingen we naar het kantoor van het regionale bestuur om gedag te zeggen tegen de andere leden van het team. Toen nog bij een Keniaanse verpleegster langs die veel voor me betekend heeft. Als laatste ben ik bij Maria, mijn vriendin in Mariental, langsgegaan. Ik hoop dat ik haar nog een keer zie voordat ik het land verlaat. Ik ga haar echt missen.

In Windhoek aangekomen ontmoette ik eindelijk mijn ‘landlady’. Ze was op vakantie in Canada de eerste maand dat ik hier zat. Haar naam is Nicolette en ze komt oorspronkelijk uit Uganda. Zij en haar man wonen nu al 12 jaar in Namibië en verhuren de bungalow waar ik nu zit. Het zijn echt super aardige mensen.

Dinsdagochtend liep ik na lange tijd weer de bekende route naar het Synergos kantoor. Het was heel leuk om iedereen weer te zien. Helaas is het nog steeds even koud in dat kantoor. Vanaf nu zal ik daar weer elke dag zitten (met een dekentje omgeslagen) om aan mijn data-analyse en verslag te werken.

Dit weekend was redelijk rustig. Gisteren, zaterdag, ben ik naar de Maerua mall gelopen. Ik moest en zou de laatste Harry Potter film zien. De bioscoop in de Maerua mall is de enige in heel Namibië. Ze draaien maar 4 films tegelijk en de kwaliteit is bagger. Maarja, ik heb Harry Potter 7 nu wel gezien! ;)
Vandaag ben ik naar Katutura geweest. Katutura is een sloppenwijk ten Noorden van het centrum van Windhoek. Het is de bekendste in de omgeving en de naam Katutura betekent “de plaats waar we niet willen wonen”. In de jaren 50, tijdens de apartheid, werden veel zwarten uit hun woningen verdreven en gedwongen in de nieuwe sloppenwijk te gaan wonen. Zo heeft het de naam Katutura gekregen. Een vriend uit Mariental verblijft daar nu een paar dagen en hij heeft me de sloppenwijk laten zien. Het vreemde is dat het niet zo veel indruk op me maakte. De meeste mensen wonen er in hutjes en je ziet kinderen rondrennen is vieze kleren en op blote voeten. Als ik dit 3 maanden geleden had gezien, had ik het schokkend gevonden. Maar ik heb zoveel armoede gezien in Mariental, gedurende de NIDs en de outreaches, dat het me steeds minder doet. Het is heel vreemd hoe alles went als je er maar lang genoeg aan blootgesteld wordt. Al wil ik hier eigenlijk niet aan wennen...

Groetjes, Karlijn

  • 04 Augustus 2011 - 08:42

    Leonie:

    Terug in Windhoek.. wie had gedacht dat je nog zo'n 'leuke' tijd zou krijgen in de armoede van Mariental?:) Fijn dat je in de gelegenheid was om van iedereen afscheid te nemen!
    En ik ben ook naar HP7.2 geweest!:D Ik wilde de hele tijd zeggen wanneer het niet klopte met het boek, maar moest me dit keer maar inhouden:P
    Heel veel plezier weer terug in Windhoek!! Groetjes:)

  • 05 Augustus 2011 - 07:47

    Marit:

    Hey, voelt het wel een beetje als thuiskomen om weer terug te zijn of dat niet? Ik ga ook binnenkort naar HP maar Jan en ik zijn eerst alle films aan het zien (we doen er iets van 2 per week), want ik ben echt alles vergeten!
    Veel plezier nog, en succes met je data-analyse en je dekentje ;)
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 91031

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: