The middle of nowhere - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu The middle of nowhere - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

The middle of nowhere

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

13 Juli 2011 | Namibië, Mariental

Hallo allemaal,

Nu weet ik hoe het eruit ziet; “the middle of nowhere” (het midden van nergens). Ik ben er geweest en heb me verbaasd over de enorme vlakte. Vandaag en gisteren ben ik mee geweest op ‘outreach’. Outreach betekent letterlijk ‘uitreiken’. Namibië is een heel groot, maar extreem dun bevolkt land. Er wonen maar 2 miljoen mensen in het hele land. Er zijn slechts enkele klinieken en ziekenhuizen en veel mensen wonen enorm afgelegen. Om toch voor gezondheidszorg voor deze mensen te zorgen, zijn er de outreaches. Met een grote 4WD auto gaan 2 of meer zorgverleners elke dag naar een ander afgelegen gebied. Deze week mocht ik mee met de outreaches om interviews te doen. Gisteren gingen we naar een gebied vlak over de grens van de Karas regio en vandaag naar 3 kleine plaatsjes: Asab, Greundorn en één naamloze nederzetting.

We vertrokken gisteren rond 10 uur vanaf het ziekenhuis in Mariental en na 2 uur rijden hadden we onze bestemming bereikt. De weg ernaar toe bestond voornamelijk uit zand- en kiezelwegen. Een 4WD auto is zeker geen overbodige luxe! We zijn een aantal rivieren tegen gekomen en de weg loopt er gewoon doorheen. Je hebt geen geen brug of aquaduct of iets dergelijks, nee gewoon met je auto door de rivier naar de overkant. Het heeft nu al een aantal maanden niet geregend, dus de rivieren staan praktisch droog en het was dan ook niet moeilijk ze over te steken. Maar ik vraag me heel erg af hoe dat in het regenseizoen gaat. Ik denk dat je dan gewoon een andere route moet zoeken. Onze eindbestemming was naast een boom op een heuvel. Max van het outreach team vertelde dat er ooit een gebouwtje stond, maar dat is afgebroken. Na een 15 minuutjes wachten naast de auto, kwamen er langzaam mensen tussen de struiken en het gras door gelopen. Ze kwamen van hutjes en kleine boerderijtjes in de buurt. Het landschap is heel uitgestrekt, dus we konden de hutjes goed zien liggen. Er kwamen vooral oudere vrouwen en kinderen. Voor mijn interviews heb ik kinderen met hun moeders nodig, maar de moeders zijn vaak nergens te bekennen. Ze droppen hun kinderen bij de grootouders en gaan zelf naar een stad in de buurt om daar wat geld te verdienen. De ouderen krijgen een paar tabletjes van het outreach team en een krabbel in hun gezondheidspaspoort, maar dat is ook alles. Echt veel medische zorg wordt er niet gegeven. Ik heb gisteren 5 interviews kunnen doen. Wat deze mensen eten is nog armzaliger dan de mensen die naar de kliniek in Mariental komen. De bedoeling is dat ik vraag wat ze de dag ervoor, de hele dag gegeten hebben. Bij de training heb ik geleerd eerst naar het ontbijt te vragen, daarna gedurende de ochtend, daarna lunch etc. Dat is hier niet van toepassing. Ze eten 1 keer per dag een beetje pap van maismeel en met een beetje geluk hebben ze genoeg geld voor wat melk en suiker in de pap. Dat is alles wat ze eten op een dag. Het viel me nog mee met hoe mager de kinderen waren. Geen van de 5 voldeed aan de criteria om ‘ondervoed’ te morgen worden genoemd. Het gebrek aan eten, zag je wel goed bij de moeders; zij waren echt heel mager. Daarnaast zie je de armoede aan hun kleding. De kinderen lopen op blote voeten en dragen vieze lompen. Eén jongetje had schoentjes aan, maar wel 2 verschillende.

Vandaag ben ik weer mee geweest op outreach. We hebben 3 afgelegen dorpjes bezocht. Deze keer waren er wel kleine gebouwtjes, maar die waren helemaal leeg op 2 stoelen na. De mensen die op consult komen, gaan naar binnen en zitten op een stoel tegenover de hulpverlener. Er is niet eens elektriciteit, dus het is vrij donker binnen en er is behalve de 2 stoelen letterlijk niks. Verschillende kindjes waren ontzettend bang voor mij. Er was een meisje van 2 jaar die keihard begon te huilen en te schreeuwen zodra ze in mijn buurt kwam. Het was een hele opgave om haar te meten en te wegen.

Ik heb nu 93 interviews gedaan, dat betekent dat ik nog maar 7 hoef te doen!! En maar goed ook; 93 keer hetzelfde interview doen, wordt behoorlijk saai. Het outreach team gaat morgen naar een klein plaatsje waar nauwelijks kinderen zijn. Het heeft voor mij geen zin om mee te gaan. Ik ga morgen naar de kliniek en probeer de laatste 7 interviews daar nog te doen.

Groetjes, Karlijn

  • 14 Juli 2011 - 09:00

    Erwin:

    Hai Karlijn. Fijn dat de interviews zo opschieten! Wat een toestanden daar. De medische zorg is echt schrijnend als je het zo hoort en ziet. Succes verder! Groeten van Erwin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Mariental

Synergos

Dit is al mijn 3e verre reis die ik in geuren en kleuren zal vastleggen in dit reisdagboek. De afgelopen 2 jaar heb ik vrijwilligerswerk gedaan. Twee jaar geleden heb ik in een kindertehuis in Zuid-Afrika gewerkt en vorig jaar heb ik Engelse les gegeven op een middelbare school in Thailand. Dit jaar is mijn reis iets anders. Ik ga niet voor vrijwilligerswerk naar het verre buitenland, maar voor stage. Want wat is nou beter dan mijn reispassie te combineren met m'n studie?
Ik ga 4 maanden stage lopen, Mei t/m Augustus bij een organisatie die Synergos heet. Omdat ik me eerst moet inlezen en voorbereiden vertrek ik 3 weken na het begin van de stage, op 22 Mei. Ik ga deze stage niet alleen doen. Een studiegenootje, Lisette, gaat met me mee en we zullen aan hetzelfde project werken. We gaan namelijk onderzoek doen naar de oorzaken van ondervoeding bij moeders en kinderen in een bepaalde regio in.... Windhoek! "Huh, Windhoek?" zullen jullie denken. Het klinkt als een dropje ergens in Nederland, maar in feite is het de hoofdstad van Namibie! Namibie ligt in zuidelijk Afrika en grenst aan Zuid-Afrika, waar ik 2 jaar geleden was.
Na mijn stage wil ik 1 a 2 maanden rondreizen. Waar ik dan precies heen ga en wanneer ik terug naar Nederland kom weet ik nog niet. Laat het avontuur maar komen!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Eindelijk weer thuis

14 Oktober 2011

Op safari

07 Oktober 2011

Traditionele Xhosa en Zulu dorpjes

29 September 2011

4 keer sloppenwijken

25 September 2011

Wild Spirit
Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 91039

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: