Sticky rice in bamboo - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Sticky rice in bamboo - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Sticky rice in bamboo

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

04 Juli 2010 | Thailand, Watthana Nakhon

Nu een berichtje vanuit het huis van P'Ae. Ik heb jullie dit nog niet eens uitgelegd, maar P' spreken ze hier uit als "Pie" en het betekent leraar. Dus P'Ae spreken ze uit als "Pie Ee".

Gisteren zijn Claudia en ik met P'Mai en zijn dochter Som naar de markt op de grens van cambodja geweest. P'Mai is leraar geschiedenis op Watthana Nakhon en Som studeert Engels in Bangkok. Ze zit al in haar 4e jaar, maar haar Engels valt alsnog tegen... De markt was super groot! Ze verkopen veel van die nep-merken. Verder zijn er overal eetkraampjes die de gekste dingen verkopen. Wat ik erg leuk vind is dat ze drankjes serveren in een plastic zak met een rietje erin.
Na de markt zijn we gaan lunchen in een vietnamees restaurantje. Erg lekker! We kregen ook een sooort van Spring rolls, die we nu een paar keer in Wageningen hebben gemaakt. Al gebruiken zijn veel meer vreemden kruiden dan wij.
Na de lunch zijn we naar het Lotus winkelcentrum gegaan. Dis is een gigantisch centrum, ongeveer 20 minuten rijden van Watthana Nakhon. Het is er redelijk westers (er zijn normale toiletten!). Ze verkopen er zelfs brood!
Toen we terug kwamen bij P'Ae's huis regende het. In Nederland vind ik regen heel vervelend, maar hier is het geweldig! Het koelt lekker af. Dus toen zijn Claudia en ik met paraplu's een rondje gaan lopen door Watthana Nakhon. Daar hadden we nog niet de kans voor gekregen! Iedereen brengt ons telkens overal heen met de auto. We zijn naar de markt gelopen en naar de 7/eleven, dat is de meest bekende supermarkt hier. Onderweg kwamen we allemaal studenten tegen. "Teachter teacher!" riepen ze dan en zodra ik omkeek maakten ze een wai "Sa wat die kha!"
Niet alleen de kinderen roepen me na, ook volwassenen komen hun huis uit om op hun beste engels "Hello!!" te roepen. Als ik "hello" terug roep of zwaai, beginnen ze te lachen en te juigen. Toen we terug liepen kwamen we langs een huis vlak bij P'Ae. 3 jongens kwamen naar buiten "I LOVE YOU! I LOVE YOU". Ik ben zo populair hier haha ;) Het is heel grappig om mee te maken.

Vandaag zijn we met 5 leraren naar het "butterfly festival" (vlinder festival) geweest. Het was prachtig!!! Zoveel vlinders heb ik nog nooit gezien. En ook zo groot en zulke mooie kleuren! Hierna gingen we naar de watervallen in hetzelfde park. Ik kan niet beschrijven hoe mooi het er was. Alles zag er uit als een anzichtkaart. Onze derde stop was bij een grote dam. Hier wordt het water verdeeld voor alle rijstakkers. Rond deze tijd beginnen de rijsboeren hun rijst te planten. Bij de dam, wat eruit ziet als een groot meer, hebben we geluncht. We hebben papaya-rijst-salade gegeten. (Er zit geen papaya, wat je wel zou denken) Speciaal voor mij hadden ze een bord besteld zonder chili. Eerlijk gezegd vond ik het alsnog best pittig! Verder kregen we allemaal vis gerechten. Ja hoor, vis met de kop en alles er nog aan. Zolang het niet te pittig is, vind ik het best wel lekker allemaal. Als toetje kregen we een specialiteit van deze streek. Ze vertalen het voor ons als 'sticky rice in bamboo'. Het is dus plakkerige rijst, met kokosnootsap en bonen in een bamboo stam. Je moet de stam voor de helft schillen en dan kun je de rest met je handen er uit eten. Heeeerlijk!!

Morgen moeten we weer lesgeven. Ik moet 3 lessen geven en Claudia 4. Ik heb er wel weer zin in! Al is het ook ontzettend vermoeiend, omdat iedereen aandacht vraagt. Zowel de leerlingen als de leraren willen constant met je praten. Ze voelen zich heel trost als ze 1 of 2 zinnen hebben kunnen uitwisselen. "Ik kan met een farang (buitenlander) praten!!". Morgen horen jullie meer van mij!

Sa wat die kha! Karlijn

Ps. Marit, Lirije, Marijke, Anneke en Martine; jullie boekje is geweldig!! Ik kijk er elke dag in en ik lig elke keer in een deuk ;)

  • 04 Juli 2010 - 10:10

    Mama:

    Wat een leuke ervaringen allemaal! De natuur moet heel mooi zijn en op voedingsgebied leer je nog vele nieuwe gerechten. Zijn ze gezond?
    Zijn er al plannen om naar Cambodja te gaan?
    groetjes van ons allen, mama

  • 04 Juli 2010 - 20:59

    Leonie:

    Hey Karlijn!
    Wat super om je reisverslagen te lezen:D En wat ziet het er op de foto's allemaal mooi verzorgd uit! Blij dat je kunt genieten van de lokale cuisine;) Als je terugkomt, ben je misschien zo gewend dat er overal sambal overheen moet:D Ik hoop het niet;) En ik hoop dat je foto's hebt van de vlinders, lijkt me echt geweldig!
    Ik heb zelf ook een leuk nieuwtje!!! Had vrijdag gesprek met Kees en ik heb komende vrijdag (9/7) al EINDGESPREK!!:O:O:O Het is nog niet helemaal af, maar dan heb ik 'm in 3 weken part-time klaar:/ Ik kan het nog steeds niet echt geloven, dus ik ga er zo maar heel hard aan werken:P
    Heel veel succes met lesgeven en groetjes vanuit een tikkeltje saai Wageningen:D

  • 05 Juli 2010 - 03:58

    Karlijn Meeks:

    Het is nu 11 uur 's ochtends en ik heb net 2 lessen gehad. De kinderen waren 1e jaars, dus ze hadden veel moeite met me begrijpen en ik hun. Ik heb galgje met ze gedaan! Dat vonden ze wel leuk.

    Het eten hier is niet erg gezond naar mijn idee. Ze eten maar weinig groenten en 3 keer warm per dag. Ik kan echt geen rijst meer zien! Zometeen neemt een lerares me mee op Pattay te eten. Dat zijn noodles met vis (garnalen, octopus...) erdoor heen.

    Komend weekend wil de lerares P'Toei ons meenemen naar het strand bij Prachinburi (?). Alle leraren willen ons telkens overal mee naartoe nemen! Erg leuk, maar soms zou ik wat tijd voor mezelf willen. Als het goed is gaan we ons laatste weekend hier naar Cambodja. Dat wil ik erg graag in ieder geval ;p

    Leonie! Wat snel al je eindgesprek!!! Ben je zelf een beetje tevreden over je scriptie? Succes met het afmaken ervan en je eindgesprek vrijdag! Laat me weten hoe het ging, ok? En welk cijfer je hebt natuurlijk! :o
    Groetjes vanuit een warm, vermoeiend, geweldig leuk en pittig Watthana Nakhon! ;)

  • 05 Juli 2010 - 13:36

    Karen:

    Aaah. Wat awesome allemaal. Stiekem lijkt het me best leuk om ook een keer zoiets te doen hehe. En maakt niet uit dat het niet al te gezond is, je krijgt wel een groentetaart van me als je terugbent :p

  • 09 Juli 2010 - 17:08

    Jitske:

    Het klinkt echt heel tof..je krijgt in elk geval genoeg aandacht, haha. Soms heb je echt tijd te kort, dat idee heb ik hier ook. Tijd gaat zooooo snel. Hoelang bleef jij ook alweer?
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 91034

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: