Teacher Caroline - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu Teacher Caroline - Reisverslag uit Watthana Nakhon, Thailand van Karlijn Meeks - WaarBenJij.nu

Teacher Caroline

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

01 Juli 2010 | Thailand, Watthana Nakhon

Weer een verslagje, dit keer vanuit het 'nurse office'. Dat is de ziekenzaal zal maar zeggen. Er staan hier 6 bedden, waar de leerlingen kunnen gaan liggen als ze moe of ziek zijn. Over de gang lopen constant kinderen langs die naar me lachen en zwaaien. "Hi teacher!", "Goodmorning teacher!", "Sa wat die kha" en natuurlijk buigen ze allemaal als ze dat zeggen. Als ze weg gaan, doen ze steeds vaker mij na: ze zwaaien en zeggen "bye!".

Ik jullie vragen proberen te beantwoorden.
Het is heel moeilijk om op de hygiene te letten hier. Natuurlijk was ik geregeld mijn handen, maar er ligt nergens zeep... Bij het vaccinatiecentrum zeiden ze om geen geschild fruit of vlees van kraampjes te eten. Maar zo ziet hier de schoolcantine nou eenmaal uit. Wat moet ik dan doen? De leraren kopen het eten voor mij. Ik word behandeld als een VIP! Echt heel vreemd. Ik hoef maar naar iets te wijzen en ze halen of kopen het voor mij. Als ik iets zeg en ze begrijpen me niet, gaan ze een engels leraar zoeken die het voor hen vertaald. Als ik zeg dat ik dorst heb, komen ze met 3 flesjes water aan rennen. "You hungry?", "You want water?", "Ice cream?". Ook zeiden ze bij het vaccinatiecentrum om nooit ijsblokjes te nemen. Maar als je diner eet met alle belangrijke personen van de school en die directeur doet ijsblokjes in je glas... Wat zeg je dan? Iedereen is heel beleefd hier en ik moet me zoveel mogelijk aan hun aanpassen!
Gelukkig slapen we nu niet meer in het lerarenhuis. Dat scheelt een heleboel. P'Ae had medelijden met ons, dat we in zo'n primitief hok moesten slapen. Daarom heeft ze aangeboden dat we bij haar mochten slapen. Ik was zooo blij toen ze dat zei! Gisterenavond hebben we onze spullen naar haar huis gebracht. Ze woont alleen in een groot huis samen met haar hond 'Lucky'. Ze heeft 2 westerse (!!!) badkamers, een grote slaapkamer, keuken en woonkamer. Wij mogen in haar kamer en zelf in haar bed slapen. Ze heeft airco op de kamer! Zijzelf slaapt op een matras in de woonkamer. Ik vind dit eigenlijk heel vervelend, maar ze stond erop.

De school is echt gigantisch. Er zijn zoveel gebouwen, dat ik nog steeds mijn weg niet goed vind. In een klas zitten tussen de 45 en 50 leerlingen. Heel veel dus! De leerlingen zijn heel braaf en beleefd, maar ze zijn ook heel nieuwsgierig. Ze willen alles van me weten en lachen bij de meesten antwoorden. Ze begrijpen maar heeeel weinig engels, dus de engels lerares moet bijna alles vertalen. En iedereen vindt mij 'beautiful'. Dat woord kennen ze dan wel ;) Ze vinden vooral mijn ogen, huidskleur en haar heel vreemd.
Gisteren heeft P'Ae ons lesschema gemaakt. We lopen elke dag met een andere engels lerares mee. We assisteren hun met de lessen en hoeven dus geen les helemaal zelf te geven. Dat zou gewoon onmogelijk zijn. Alle leraren hier hebben een bijnaam, die vooraf wordt gegaan door "P' ". Ze spreken het uit als "pie". Vandaag loop ik mee met P'Poln. Mijn naam spreken ze in het engels uit als Kerolijn (Caroline).

Aan het eind van elke zin zeggen de mensen hier Kha of Khrap. Kha is voor meisjes en Khrap is voor jongens. Dus Erwin, als jij hallo wilt zeggen in het Thais moet je zeggen: "Sa wat dee khrap".

Vandaag is een speciale dag blijkbaar. Het is scoutingdag. Alle kinderen lopen in scouting uniformen. Wat ze nou precies moeten doen, heb ik nog niet helemaal begrepen. Vanmorgen heb ik 2 uur les gegeven. Ik heb over mezelf verteld en een hele simpele quiz gehouden waarmee ze punten konden verdienen. De rest van het uur konden ze vragen stellen die de P'Poln dan vertaalde.

Het is hier nu 12:30, 5 uur later dan in Nederland. Mijn volgende klas begint om kwart over 1. Ik denk dat ik weer hetzelfde moet doen: over mezelf vertellen en die quiz weer.
Na de laaste klas (16:00) is er een lerarenvergadering waar Claudia en ik ook naartoe moeten. Ik ben benieuwd!
Als we vanavond weer in het huis van P'Ae zijn, zal ik vragen of ik haar computer mag gebruiken. Hopelijk kan ik dan wat filmpjes uploaden.

Sa wat die kha! Karlijn

Ps. Zoals jullie misschien wel begrijpen is deze school best welvarend. Ik vind het zonde om jullie geld hier in te steken... De leerlingen zijn zelf wel heel arm. P'Ae heeft me verteld dat er veel wezen zijn, die hier ergens alleen in een hutje wonen. Ik zal kijken of ik het geld op een manier goed kan zulke kinderen kan besteden. Als het niet lukt, krijgen jullie gewoon je geld terug. Ik wil het absoluut niet uitgeven aan iets zinloos!!


  • 01 Juli 2010 - 07:28

    Marijke:

    Wowie wat een berichtje, klinkt echt goed. Ik ben echt heel benieuwd naar de filmpjes =)
    zo eindgesprek van mn scriptie..
    Later!

  • 01 Juli 2010 - 08:50

    Jitske:

    Hoi,
    Klinkt super Karlijn! Een hele ervaring en lijkt me inderdaad lastig met de hygiene en de gastvrijheid die je niet wilt beledigen. Heb je al last van je buik? Of gaat het gelukkig wel gewoon goed?
    Ik vlieg morgen. Ik ben zo zenuwachtig, haha. Moet in New York overstappen, wel een andere reis dan naar Kaapstad in één vlucht, haha.
    xxxx

  • 01 Juli 2010 - 09:54

    Oma Van Roij:

    Hoi Karlijn,
    wat heerlijk al die berichten te kunnen lezen. Ik vind het fijn dat alles zo goed gaat. Je verhalen zijn erg enthousiast. Geweldig!
    Liefs van oma!

  • 01 Juli 2010 - 09:56

    Mama:

    Ha Karlijn.
    Fijn dat je mag slapen bij P. Wat zijn die mensen toch vriendelijk! Natuurlijk moet je meedoen met de gewoontes.
    Veel plezier met lesgeven en alles wat je meemaakt!
    Liefs mama

  • 01 Juli 2010 - 11:31

    Aggie:

    Karlijn.van harte proficiat met het behalen van je bacheler.
    Geweldig.Geniet nu al van je belevenissen.gr Aggie

  • 01 Juli 2010 - 15:41

    Milou:

    Wow, een klas van 50 leerlingen. Ik moet er niet aan denken! ;)
    Maar leuk om te horen dat het goed met je gaat. En ik benieuwd naar de filmpjes.

    *knuf* Milou

  • 02 Juli 2010 - 08:13

    Karlijn Meeks:

    Het lukt me helaas niet om de filmpjes te uploaden... De computers hier zijn te langzaam. (Als het regent doet het internet het uberhaupt niet) Ik heb er wel een paar foto's op gezet. Misschien kunnen we dit weekend naar een internet cafe, waar er beter internet is.

  • 02 Juli 2010 - 08:14

    Mama:

    Leuk die foto's!
    Geeft meteen een indruk waarover je ons allemaal vertelt.
    Sa wat die kha!

  • 03 Juli 2010 - 18:11

    Mariska:

    Hee die Karlijn,
    Helemaal te gek dat je je bachelor gehaald hebt. Gefeliciteerd! Kom graag als het even uitkomt naar je uitreiking. Maar nu eerst verder in Thailand. Ben blij voor je dat je lekker in bad kunt liggen, want ik zou helemaal gek worden van geen sanitaire voorzieningen. En al die insecten................ bbbbrrrr.
    Veel plezier met alles. Liefs van ons 4, Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Mijn naam is Karlijn, ik heb Voeding & Gezondheid gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en ben sinds januari 2013 promovendus in Amsterdam bij de AMC-UvA. In 2009 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis in Zuid-Afrika. De zomer erna, 2010, heb ik geschreven over mijn 2e grote avontuur: Engelse les geven op een middelbare school in Thailand. In 2011 kon ik voor het eerst reizen combineren met mijn studie door middel van een stage in Namibië. Het project waar ik momenteel op promoveer is internationaal georiënteerd waardoor ik veel kan reizen. Ik ben ervoor onder andere naar Ghana en Kameroen geweest. Via dit reisdagboek houd ik jullie op de hoogte van belevenissen tijdens mijn reizen.

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 91019

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 05 Juli 2015

National Institutes of Health

17 Augustus 2014 - 08 September 2014

Mbale

01 Januari 2013 - 02 Maart 2014

RODAM

22 Mei 2011 - 19 Oktober 2011

Synergos

27 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Volunthai

02 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Masigcine

Landen bezocht: